Nordea mukaan EIF:n takausohjelmaan - pk-yritysten rahoitusmahdollisuudet paranevat

27.04.17 9:30 | Lehdistötiedote | Yritykset

Pk-yritykset voivat nyt hakea eurolainoihinsa Euroopan investointirahaston takausta. Nordean osuus ohjelmasta on 150 miljoonaa euroa.

Nordea on mukana Suomen valtion, Euroopan komission, Euroopan investointipankin sekä Euroopan investointirahaston yhdessä rahoittamassa SME Initiative Finland -ohjelmassa. SME Initiative -instrumentin tarkoituksena on tarjota nopea ja tehokas ratkaisu lainanoton lisäämiseksi, työpaikkojen luomiseksi sekä kasvun stimuloimiseksi. Sopimus Nordean liittymisestä ohjelmaan allekirjoitettiin 26. huhtikuuta 2017.

- Ohjelma soveltuu erinomaisesti alku- ja kasvuvaiheessa oleville yrityksille, sillä takaus tarjoaa vaihtoehdon vakuuksille ja mahdollistaa sitä kautta investointihankkeita, jotka muuten saattaisivat jäädä toteutumatta. Meille on tärkeää taata asiakkaillemme pääsy kaikkiin heille tarpeellisiin rahoituksen lähteisiin. SME Initiative Finlandin avulla pystymme tukemaan talouskasvua tarjoamalla edullista lainatuotetta pk-sektorille eli juuri sinne, missä valtaosa uusista suomalaisista työpaikoista tällä hetkellä syntyy, pk-yrityksistä vastaava liiketoimintajohtaja Sampsa Laine sanoo.

SME Initiative Finland -takaustuotteen avulla asiakas saa rahoitusta myös normaalia edullisemmin. Ohjelmassa päätöksenteko on delegoitu pankeille, minkä ansiosta päätöksen saa nopeasti suoraan Nordeasta rahoitusneuvottelun yhteydessä.

Kilpailukykyä pk-yrityksille rahoituksen saatavuutta kasvattamalla

Suomeen kohdistuvaa SME Initiative Finland -takausohjelmaa hallinnoi Euroopan investointirahasto ja sillä halutaan parantaa suomalaisten pk-yritysten kilpailukykyä kasvattamalla rahoituksen tarjontaa. Ohjelman koko Suomessa on 400 miljoonaa euroa, josta Nordean osuus on 150 miljoonaa euroa.

SME Initiative Finland on suunnattu EU-määrityksen mukaisille alle 250 henkilöä työllistäville pk-yhtiöille pois lukien tietyt toimialat kuten esimerkiksi maatalouden alkutuotanto ja liikenneyhtiöiden investointirahoitus. Tämän lisäksi takauksen myöntämiseen vaikuttavat viimeisen 3 vuoden aikana vastaanotetut julkiset tuet.

Takauksia myönnetään eurolainoille, joiden koko on maksimissaan 10 miljoonaa euroa ja maturiteetti 2-12 vuotta, seuraavan kahden vuoden ajan tai niin kauan kuin Nordean 150 miljoonan euron osuutta on jäljellä. SME Initiative Finland -takaustuotteella voi taata 50 % lainasta ja sen tueksi voidaan hakea myös Finnveran takausta (enintään 30 %).

Lisätietoja:

Sampsa Laine, pk-yrityksistä vastaava liiketoimintajohtaja, p. 040 555 9035

Satu Malkamäki, lehdistöpäällikkö, p. 050 448 1182

Lainat saavat Euroopan unionin tukea PK-yritysten tukemista koskevan aloitteen (SME Initiative) mukaisesti, seuraavien rahoituksella: Euroopan unioni, Euroopan aluekehitysrahaston ja Horisontti 2020 -ohjelman kautta, Suomen tasavalta sekä Euroopan investointirahasto ja Euroopan investointipankki.

Tiedote EIF:n sivuilla

SMEIF_logos