Nykytaidetta pankissa!

07.08.17 14:13 | Lehdistötiedote

Restlessminds-työparin veistos Untitled on esillä Nordean Senaatintorin konttorin pankkisalissa (Aleksanterinkatu 30) 8.8.–28.9.2017 välisenä aikana.

Restlessminds, eli kuvataiteilijat Linda Al-Ghussein (s. 1977) ja Fabian Olovson (s. 1981) ovat Taidesäätiö Meritan vuoden 2017 Nuori taiteilijalupaus -apurahan saajia. Al-Ghussein työskentelee liikuteltavien tekstiiliveistosten parissa ja Olovson puolestaan piirtää sekä tekee veistoksia, joiden mittakaava vaihtelee suurikokoisista labyrinteista pieniin mobileihin.

Yhdessä he tuottavat interaktiivisia, yhteiskuntakriittisiä, mutta huumoriin sulautettuja installaatioita, veistoksia ja esitystaidetta, joissa on tärkeää yleisön osallistaminen.

Untitled-teos on saanut inspiraationsa pankkimiljööstä ja on tehty tätä näyttelyä varten. Teoksen materiaalivalinnat luovat kontrastin konttorissa käytettyihin pintoihin ja veistoksen pitkänomainen muodon skaalautuessa korkeaan tilaan.

Teoksessa otetaan humoristisesti kantaa rahan mahtiin ja taloudellisiin odotuksiin. Pari haluaa teoksellaan rikkoa pankin persoonattomuutta ja jäykkyyttä sekä tuoda tilaan huumoria ja hitusen hengellisyyttä. Työparin saatelause teokselle kuuluu: ”Olemme luoneet alttarin, veistoksen, joka on omistettu meidän kaikkien koko ajan läsnä olevalle yksisuuntaiselle taloudelliselle toivolle.”

Nordean Senaatintorin konttorin erikoisuuksiin kuuluvat sinne 1940-luvulla Wäinö Aaltoselta tilatut viisi suurikokoista pronssiveistosta, jotka kuuluvat nyt Taidesäätiö Meritan kokoelmaan. Taiteen tukemisella ja veistostaiteella on näin ollen pankissa jo pitkät perinteet.

Restlessminds-työparin veistos on esillä 28.9.2017 saakka Nordean Senaatintorin konttorin aulassa, osoitteessa Aleksanterinkatu 30. Teokseen voi tutustua konttorin ollessa avoinna.

Lisätietoja: Anu Kehusmaa, asiamies, Taidesäätiö Merita, 0414377566, if.atiremtra@aamsuhek.una

Untitled