Ny chef för Nordeas privatkundsverksamhet i Finland

01.09.17 10:32 | Lehdistötiedote

Nordea får ny chef för privatkundsverksamheten i Finland. Nuvarande chef Jussi Mekkonen lämnar banken för en anställning hos en annan arbetsgivare i den europeiska finansbranschen.

Petri Nikkilä efterträder Jussi Mekkonen. Nikkilä har ansvarat för den nordiska strategin och digitala försäljningen för Nordeas privatkundsverksamhet. Tidigare har han innehaft internationella uppgifter i HSBC-banken och Unilever. Han tillträder sin nya tjänst genast. Riikka Laine-Tolonen fortsätter som Petris arbetspar.

- Jag vill tacka Jussi för hans mycket värdefulla arbetsinsats i Nordea. Han har under många år haft en betydande uppgift som utvecklare av Nordeas verksamhet i Finland. Samtidigt vill jag önska honom lycka till i den nya uppgiften, säger Topi Manner, som ansvarar för privatkundsverksamheten i Norden.

- Petri har erfarenhet av internationella uppgifter och av att leda lokal affärsverksamhet inom finansbranschen och andra branscher. Dessutom har Petri gedigen erfarenhet av strategi- och utvecklingsarbete. Det är utmärkta förutsättningar för att börja bygga på framtiden, säger Topi Manner.

- I finansbranschen är vi just nu inne i en mycket spännande fas historiskt sett. Marknaden genomgår stora förändringar, och samtidigt måste konsumenterna i allt högre grad ta ställning till hur de sköter sin personliga ekonomi. Som en stor aktör är vi ansvariga för att våra kunder kan sköta sina finanser också under denna ändringsfas. – Under hela min karriär har jag arbetat mycket kundorienterat, och jag tror att jag kommer att ha stor hjälp av detta i min nya uppgift, säger Petri Nikkilä.

Ytterligare information:
Topi Manner, privatkunder, Nordea, 050 383 4700