Nordeas konsernsjef snakker om sitt forhold til kundene og om bærekraft

20-03-17 15:23 | Om Nordea | Samfunnsansvar

Nordeas konsernsjef Casper von Koskull beskriver seg selv som en lytter.

I løpet av hans internasjonale bankkarriere, som har brakt ham til London, New York, Frankfurt og nå Stockholm, har rollen hans bestått i å lytte nøye til kundene og til verden omkring ham. Men da lederen for Sustainable Finance i Nordea, Sasja Beslik, inviterte ham med på en spasertur, var det Caspers tur til å snakke - om bankens rolle i samfunnet, bærekraft og hvor opptatt han er av å hjelpe kundene.

- Jeg er veldig opptatt av kundene. Jeg liker å hjelpe, løse et problem, en sak, og faktisk lykkes, som jo ikke alltid er tilfelle, sier han og legger til at når du lykkes, gir det en følelse av mening, glede og tilfredshet.

I en usikker og kompleks verden der kundeatferden er i endring, må vi være fleksible og tilpasningsdyktige og utvikle en effektiv og solid digital bank, sier han. En av de første tingene Casper gjorde da han tok over som konsernsjef i Nordea i november 2015, var derfor å lansere et stort endringsprogram med økt fokus på kundetilfredshet og en bedriftskultur med en solid etikk og solide verdier.

- For virkelig å få til en fleksibel og tilpasningsdyktig organisasjon tror jeg også det er nødvendig med en kulturell omstilling slik at menneskene også er klare for endringene, sier han.

For Casper er den kulturelle omstillingen personlig. Det er noe han er veldig opptatt av, fordi han er overbevist om at gode verdier og vissheten om hvorfor vi er her, vil påvirke atferden slik at vi kan si "Jeg er stolt av å være kunde, jeg er stolt av å være medarbeider og av at Nordea finnes i samfunnet".

Vår rolle i samfunnet

Bankens rolle i samfunnet endrer seg – og må endre seg. - Det som forventes av oss er nå, og vil være, veldig forskjellig, og vi må respondere på den endringen, sier Casper.

Som den største banken i Norden og en av de største i Europa har Nordea stor innvirkning på mennesker, selskaper og samfunnet generelt, og det medfører også et enormt ansvar. - Vi er faktisk involvert i alle sider av samfunnet. Vi er en del av samfunnet, vi er på en måte samfunnet, sier Casper, som legger til at vi også må være ærlige med oss selv: - Vi har ikke alltid gjort ting riktig.

Nordeas rolle i samfunnet er ikke bare å låne ut penger til privatpersoner og virksomheter og styre risiko, men også å være opptatt av store globale utfordringer som klimaendringer og bærekraft. -Bærekraft er en naturlig del av alt vi gjør. Det er også en måte å dempe risiko på, fordi hvis vi ikke opptrer på en bærekraftig måte, ikke opptrer ansvarlig...øker faktisk risikoen, sier Casper og fortsetter: - Ved å sette bærekraft i sentrum for alt vi gjør, reduserer vi risiko samtidig som vi gjør noe som er bra.

Kasper fortsetter å lede Nordea mot sin visjon, som er å skape en bank som er personlig og relevant for hver enkelt kunde. Men hva har han lært som konsernsjef? - Du må være tro mot deg selv. Det er også viktig å åpne seg og bli mer transparent, sier han.

Profil: Nordeas konsernsjef Casper von Koskull

Casper von Koskull CEO at Nordea bank AB (publ)

Casper von Koskull

Casper von Koskulls internasjonale bankkarriere spenner over mer enn 30 år. Etter at han gikk ut av Helsinki School of Economics and Business Administration i hjemlandet Finland i 1984, jobbet han for Citibank i Helsinki, London, New York og Frankfurt. Deretter var han Managing Director for Nordic Investment Banking i UBS i London fra 1994 til 1998.

I 1998 begynte han å jobbe for Goldman Sachs i London, først som Managing Director med ansvar for Nordic M&A og så som Head of European Technology Banking, før han ble Partner i investeringsbanken i 2006.

I 2010 forlot Casper London for å jobbe i Nordea i Stockholm, der han ble leder for Wholesale Banking og medlem av Nordeas konsernledelse (GEM). I 2015 ble han utnevnt til konsernsjef. Casper har også opprettet og leder Nordeas Business Ethics and Values Committee.

Casper er gift og har to voksne barn, som bor i Storbritannia. Han liker å seile og spille golf.

Les flere nyheter

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?