Raskere responstid med kunstig intelligens

Mervi Sepp (Feelingstream), Anna Metsäranta (Nordea Digital Banking) and Terje Ennomäe (Feelingstream)
06-07-17 9:17 | Om Nordea

Med vårt AI-partnerskap tar vi kundeservice til neste nivå.  Ved å gå i partnerskap med den estiske oppstartbedriften Feelingstream vil Nordea kunne svare kundene sine raskere. Programvaren Feelingstream har utviklet, analyserer tekst automatisk ved hjelp av kunstig intelligens (AI - artificial intelligence). Det gir nye muligheter for bedre kundeservice.

Al-løsningen til Feelingstream analyserer og kategoriserer meldinger fra kundene slik at de automatisk kan sendes videre til riktig person eller enhet i Nordea for behandling. Dermed kan vi svare på kundenes henvendelser raskere. Programvaren kan analysere hundrevis av meldinger i sekundet. Det åpner opp for mange bruksområder.

- Vi er virkelig spente på dette samarbeidet, og vi har høye forventninger til det. Vi ønsker å hjelpe Nordea og kundene, forhåpentligvis i alle de nordiske landene etterhvert, sier grunnleggeren av Feelingstream, Terje Ennomäe.

Løsningen til Feelingstream vil først bli lansert i Finland og vil så bli introdusert i de andre nordiske landene.

- Vi jobber kontinuerlig med å gjøre tjenestene våre mer tilgjengelige for å gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre å få tilgang til de løsningene de trenger. Nordea er den eneste banken i Finland som tilbyr banktjenester hele døgnet gjennom hele året, sier Sari Tempakka, som er leder av Remote Service & Advice Finland i Nordea.

- Å gjøre bruk av kunstig intelligens er et naturlig skritt videre når det gjelder å bedre kundeservicen. Med applikasjonen til Feelingstream kan vi svare på kundenes henvendelser raskere enn før, noe som vil skape positive opplevelser, legger hun til.

Opptatt av fintech

Dette er bare ett eksempel på hvordan Nordea nå samarbeider med flere oppstartbedrifter i Norden som har deltatt i et av våre to akselleratorprogrammer.

Partnerskapet med Feelingstream ble inngått etter en vellykket gjennomføring av en pilot i fjor. Den viste potensialet for å oppnå bedre kundeservice med Al-løsningen Applikasjonen er veldig fleksibel, og første skritt vil være å kartlegge potensielle bruksområder.

- Det er tilfredsstillende å se hvordan akselleratorprogrammet vi var vert for i 2015-2016, la grunnlaget for et godt samarbeid med Feelingstream. Spesielt takket være den aktive og iherdige innsatsen til Nordea Digital Banking kan vi nå tilby kundene virkelige fordeler som et resultat av akselleratorprogrammet, sier Arto Kulha, en av lederne for Nordea Accelerator

Nordea har også inngått partnerskap med fintechmiljøer i Stockholm, Helsinki, København og Oslo. Partnerskapene er viktige. Nå kan vi betjene kundene våre på en bedre måte ved å tilby dem nye relevante og verdifulle løsninger raskere enn om vi skulle ha utviklet dem på egenhånd.

Les flere nyheter

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?