Investerer i fintech for å sette fart i innovasjonen

Investing in fintechs to accelerate innnovation
Casper von Koskull, konsernsjef i Nordea
29-11-17 13:13 | Investeringer og marked | Om Nordea

Nordea jobber kontinuerlig med å finne måter å få fart på innovasjonen på for å styrke tilbudet til kundene. Derfor har vi opprettet Nordea Ventures. Vi har som ambisjon å finne nye partnere og ideer som kan få frem det fulle potensialet i startups og forme fremtidens bankvirksomhet.

Det eneste sikre i dagens digitale samfunn er at ting endrer seg. Nye forretningsmodeller, produkter og tjenester utvikles raskt for å tilpasses endringer i kundenes forventninger. Den digitale revolusjonen endrer også bankvirksomheten.

- Banknæringen er i endring, og vi er godt forberedt på å endre oss med den, sier konsernsjefen i Nordea, Casper von Koskull. - Vi finner opp oss selv på nytt for raskt å kunne tilby de tjenestene kundene våre vil ha. Det er viktig å forstå hvilke behov de har, slik at vi kan finne ut hvordan vi kan oppfylle forventningene deres.

Med Nordea Ventures vil vi være enda bedre rustet til å kunne tilby innovative produkter og tjenester til kundene våre når de trenger dem, for å gjøre livene deres enklere. Vi har ikke alle svarene, men det vi vet, er at vi ikke kan gjøre dette alene, og at vi må handle raskt.

- Vi har bare så vidt begynt å se potensialet i digital teknologi, ikke bare i finanssektoren, men også i samfunnet generelt, sier Ewan MacLeod, Chief Digital Officer i Nordea. - Vinnerne vil være kundene våre, som vi få fordelen av et enormt økosystem av aktører og produkter.

Skape strategisk verdi

Nordea Ventures vil hovedsakelig investere i oppstarts- og vekstselskaper som i første rekke er aktive i Norden, primært innen finansteknologi. For å støtte opp om og sette fart i innovasjonen og styrke tilbudet til kundene våre kommer vi spesielt til å fokusere på investeringer der vi ser en gjensidig strategisk verdi.

Aktivt engasjement fra virksomheten er også viktig for tilnærmingen og det primære fokuset på å skape strategisk verdi. Nordeas toppledere vil påta seg sponsoratroller for å støtte opp om selskapene.

- Vi går inn i dette med utgangspunkt i en sterk posisjon: Vi har tilstrekkelig størrelse, kapasitet, finansielle muskler og kompetanse til å utnytte mulighetene til å skape mer verdi for kundene, sier Casper. - Som Nordens største finansinstitusjon har vi både en mulighet og en forpliktelse til virkelig å drive overgangen til en ny bankverden.

Faktaboks

Partnerskap står sentralt i vår bankfilosofi. Nordea har allerede investert i og innledet partnerskap med oppstartsbedrifter innen fintech i tråd med vår strategi om å bli en agil digital bank. Nordea Ventures er et naturlig neste steg.

Vi har for eksempel allerede investert i og innledet partnerskap med fintech-selskapet Tink, som er en finansiell aggregator med base i Sverige. Tink-løsningen vil bedre mobilbankopplevelsen til kundene våre og gjøre dagligbanktjenestene enklere og mer praktiske. Et annet eksempel er den nylige kunngjøringen om at vi investerer i det svenske fintechselskapet Betalo, som du kan lese om her

Vi har også inngått partnerskap med fintechmiljøer i Stockholm, Helsinki, Oslo og København.

Nordea var den første banken i Norden som lanserte en åpen bankutviklerportal der fintech-selskaper og andre eksterne utviklere inviteres til å utvikle nye produkter og tjenester til kundene våre raskere enn vi selv kunne ha gjort det. Så langt har over 700 har meldt seg på utviklerportalen, og vi har startet med piloter.

Les flere nyheter

Blockchain-plattformen we.trade er lansert

Om Nordea

Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen.

Ikke la deg lure av e-postsvindel

Om Nordea

Noen raske tips til hvordan du som forretningsdrivende kan avsløre disse svindelforsøkene!

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bærekraft Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.