#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Slush_Sami_Heiskanen
Foto: Sami Heiskanen
20-10-17 8:24 | Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker løs, og vi er klare til å avdekke det fulle potensialet i startups og scaleups og bidra til å forme banknæringens fremtid.

Slush, som startet som en bevegelse for å bygge et fellesskap av gründere, teknologer og andre som var opptatt av endringer, og har nå vokst til å bli et verdensberømt arrangement. Fra 30. november til 1. desember samler Slush oppstartsbedrifter, nye vekstbedrifter, investorer, ledere og medier i Helsinki.

- Slush er et av de viktigste arrangementene for gründere verden over. For første gang er Nordea en av hovedpartnerne, og det gjør at vi kan ta en enda mer aktiv rolle, sier Kia Lund, som er ansvarlig for Slush-partnerskapet i Nordea.

- I banknæringen skjer det store digitale og kulturelle endringer, og Slush-arrangementet i Helsinki kan bringe oss nærmere gründerne ved å gi tilgang til aktørene i miljøet, legger hun til.

- Vekstbedriftene og nye oppstartsbedrifter trenger støtte fra første dag. Gjennom nært samarbeid hjelper vi disse bedriftene med å danne viktige nettverk med aksjeinvestorer, engelinvestorer, akselleratorer og oppstartsmiljøer rundt om i verden, sier Liro Korander, som leder Business Banking i Nordea i Finland.

Startup & Growth – #NordicGrowth

I fjor etablerte vi en ny Startup & Growth-enhet for å kunne fokusere mer på vekstbedriftene og behovene deres, spesielt når det gjelder finansiering. Enheten deltar i årets Slush-arrangement med representanter fra alle de nordiske landene. Målet er å fyre opp under nordiske oppstarts- og vekstbedrifter og hjelpe internasjonale investorer med å finne nordiske bedrifter med stort potensial, såkalte unicorns.

- I alle de nordiske landene er aktivitetene i Nordeas Startup & Growth-enheter på vei opp. Avtalene vi har med oppstartsbedrifter, vil være ekstremt interessante for nordiske investorer, sier Vesa Riihimäki, som leder Startup & Growth-enheten i Finland.

- Og vår rolle som døråpner til store nordiske investorer vil også være av stor verdi for oppstartsbedrifter i alle de fire nordiske landene. I Finland har vi til og med en egen medarbeider som jobber på fulltid med å etablere kontakt mellom investorer og oppstartsbedrifter, legger han til.

Nordea er den største banken i Norden, og de fire nordiske hjemmemarkedene våre, Danmark, Finland, Norge og Sverige, utgjør den tiende største økonomien i verden.

En ideell partner

- Vi utforsker kontinuerlig mulighetene for partnerskap med oppstartsbedrifter for å finne frem til nye, innovative tjenester til kundene våre, sier Arto Kulha fra Group Digital i Nordea.

Ett eksempel er Feelingstream, som har hjulpet oss med å bedre tjenesten til kundene våre med så gode resultater at vi nå har inngått et kommersielt partnerskap med dem, forteller han. Vi har også inngått partnerskap med Spiff om utvikling av en spare-app, og i fjor sommer kjørte vi en pilot med Smartcalling for å finne ut om løsningen deres kunne øke responsen på telefonhenvendelser fra oss.

Slush vil også bidra til å øke kjennskapen til Nordeas samarbeid med tredjeparter gjennom Open Banking-portalen vår. Over 800 har meldt seg på utviklerportalen.

- Vi ønsker å vise at Nordea er mye mer enn en tradisjonell bankpartner, og at vi utnytter de mulighetene Open Banking skaper. Vi har skyhøye ambisjoner, og Slush er et naturlig sted å knytte kontakt med oppstartsmiljøet. Vi ønsker å få vite hvordan vi kan være en ideell partner, sier Harry Brück fra Nordeas Open Banking Initiative.

Følg oss på sosiale medier: #NordeaSlush17

Les flere nyheter

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.

Nordea's re-domiciliation

Derfor foreslår vi flytting til bankunionen

Om Nordea

Nordeas styre foreslår for generalforsamlingen å flytte Nordeas hovedkontor og morselskap fra Sverige til bankunionen.

Det gir forretningsmessig mening å investere i kvinnelige ledere

Om Nordea Bærekraft

Kjønnsbalanse gis nå stadig større oppmerksomhet, og det er allment anerkjent at det er en viktig faktor for forretningsmessig suksess.