Nordiske banker utreder muligheten for felles betalingsinfrastruktur

Extracting value with algorithms
09-02-18 13:00 | Aktuelt

De nordiske betalingsmarkedene er blant de mest avanserte og velfungerende i verden og leverer tjenester av høy kvalitet til enkeltpersoner og bedrifter i hele regionen. Samtidig er de eksisterende betalingsinfrastrukturene svært fragmenterte og følger landegrensene, til tross for tette bånd mellom landene. En harmonisering av de nasjonale infrastrukturene og produktene som tilbys, vil lette betalinger på tvers av landegrenser og fremme handel mellom de nordiske landene, noe som igjen vil bidra til økt vekst og sysselsetting.

En gruppe store svenske, danske, norske og finske banker utreder for tiden muligheten for å etablere en nordisk betalingsinfrastruktur med felles produkter. Målet er å skape verdens første område for nasjonale og grenseoverskridende betalinger i flere valutaer (SEK, DKK, NOK og EUR) i Norden. Med utgangspunkt i åpen tilgang og felles europeiske standarder vil infrastrukturen bidra til økt konkurranse mellom nordiske betalingstjenesteleverandører.

I tillegg til økt integrering vil en harmonisert nordisk betalingsinfrastruktur skape et bedre grunnlag for innovasjon og oppmuntre til utvikling av nye produkter og tjenester til fordel for alle sluttbrukere. Dette vil gjøre det mulig for de nordiske landene å opprettholde sin posisjon som noen av verdens mest digitale samfunn. Det vil dessuten understøtte dagens krav til skalerbare, sikre, raske og effektive betalingsinfrastrukturer.

Initiativet har samme mål som eksisterende nasjonale infrastrukturprosjekter i Norge og Sverige, men tar sikte på å skape løsninger på en nordisk skala.

Prosjektet vil løpende konsultere berørte interessenter.

Bankene bak initiativet er Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank.

Les flere nyheter

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.

Nordea's re-domiciliation

Derfor foreslår vi flytting til bankunionen

Om Nordea

Nordeas styre foreslår for generalforsamlingen å flytte Nordeas hovedkontor og morselskap fra Sverige til bankunionen.

Det gir forretningsmessig mening å investere i kvinnelige ledere

Om Nordea Bærekraft

Kjønnsbalanse gis nå stadig større oppmerksomhet, og det er allment anerkjent at det er en viktig faktor for forretningsmessig suksess.