Nordiske banker utreder muligheten for felles betalingsinfrastruktur

Extracting value with algorithms
09-02-18 13:00 | Aktuelt

De nordiske betalingsmarkedene er blant de mest avanserte og velfungerende i verden og leverer tjenester av høy kvalitet til enkeltpersoner og bedrifter i hele regionen. Samtidig er de eksisterende betalingsinfrastrukturene svært fragmenterte og følger landegrensene, til tross for tette bånd mellom landene. En harmonisering av de nasjonale infrastrukturene og produktene som tilbys, vil lette betalinger på tvers av landegrenser og fremme handel mellom de nordiske landene, noe som igjen vil bidra til økt vekst og sysselsetting.

En gruppe store svenske, danske, norske og finske banker utreder for tiden muligheten for å etablere en nordisk betalingsinfrastruktur med felles produkter. Målet er å skape verdens første område for nasjonale og grenseoverskridende betalinger i flere valutaer (SEK, DKK, NOK og EUR) i Norden. Med utgangspunkt i åpen tilgang og felles europeiske standarder vil infrastrukturen bidra til økt konkurranse mellom nordiske betalingstjenesteleverandører.

I tillegg til økt integrering vil en harmonisert nordisk betalingsinfrastruktur skape et bedre grunnlag for innovasjon og oppmuntre til utvikling av nye produkter og tjenester til fordel for alle sluttbrukere. Dette vil gjøre det mulig for de nordiske landene å opprettholde sin posisjon som noen av verdens mest digitale samfunn. Det vil dessuten understøtte dagens krav til skalerbare, sikre, raske og effektive betalingsinfrastrukturer.

Initiativet har samme mål som eksisterende nasjonale infrastrukturprosjekter i Norge og Sverige, men tar sikte på å skape løsninger på en nordisk skala.

Prosjektet vil løpende konsultere berørte interessenter.

Bankene bak initiativet er Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank.

Les flere nyheter

Blockchain-plattformen we.trade er lansert

Om Nordea

Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen.

Ikke la deg lure av e-postsvindel

Om Nordea

Noen raske tips til hvordan du som forretningsdrivende kan avsløre disse svindelforsøkene!

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bærekraft Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.