Blockchain-plattformen we.trade er lansert

03-07-18 7:30 | Om Nordea

I dag ble den blockchain-baserte plattformen we.trade lansert med pilotkunder som gjennomførte handel. Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen som reduserer økonomisk risiko i internasjonal handel.

we.trade er utviklet av Nordea i et europeisk samarbeid med åtte andre banker. – Visjonen vår er å skape en felles plattform der selskaper, fra små og mellomstore bedrifter til store selskaper, kan handle på en rask, enkel og åpen måte. Målet er en helautomatisk handelsprosess og en sømløs sammenkobling av hele handelsøkosystemet. Med lanseringen av we.trade har vi nå fått Europas første bankgaranterte transaksjon på et blockchain-nettverk med flere parter, sier Patrik Zekkar, leder av Trade Finance & Working Capital Management i Nordea.

Første i sitt slag

Han fortsetter:

– we.trade-plattformen bidrar til å skape tillit til handelssystemet og reduserer catch 22-effekten som oppstår ved starten av en handel. Skal jeg sende ut produktene før jeg har mottatt betaling, eller betaler jeg som kjøper før jeg mottar forsendelsen? Dette grunnleggende behovet ønsket vi å dekke før vi bygget videre. Denne typen blockchain-teknologi på dette nivået er den første i sitt slag.

Prosjektet har pågått i 1,5 år, og det at vi nå har nådd et nivå der vi kjører live blockchain-transaksjoner med DLT (distributed ledger-teknologi) over hele Europa, er viktig og et stort gjennombrudd, sier Zekkar.

Sjelefred

Tradisjonelt har små og mellomstore bedrifter stått overfor en treveis byttehandel mellom å bære risikoen, kjøpe kompleks og dyr dekning eller til og med avslå forretningsmuligheter. Med bruken av blockchain-teknologi kan den automatiske genereringen av betalingsinstrukser sendes til debitors bank så snart kontraktsbetingelsene oppfylles. Slik reduseres risikoen for betalingsforsinkelser, som kan være dyrt for både kjøper og selger.

Til små og mellomstore bedrifter tilbyr we.trade-plattformen også tilgang til enkel finansiering, muligheten til å unngå forhåndsbetalinger og en portefølje av forskjellige løsninger som kan hjelpe dem uansett hvor de er i forretningssyklusen.

Magnus Montan, leder av Business Banking at Nordea, forklarer: – Med we.trade har vi redusert den økonomiske risikoen ved internasjonal handel betraktelig. Denne teknologien er et ekte gjennombrudd for små bedrifter siden de kan bruke den til å handle med andre bedrifter som de tidligere ikke kunne handle med på grunn av risiko og usikkerhet.

– Denne plattformen er et kontrollert og åpent miljø som eliminerer det ukjente fra handelsprosessen og skaper tillit. Det er imidlertid ikke bare teknologien som beskytter kundene og sørger for åpenhet. En regelbok og en juridisk struktur er også implementert, der vilkårene for bruk av we.trade er stipulert. Det er et juridisk rammeverk man kan føle seg trygg med, sier Magnus Montan.

Felles satsing

Samarbeid med de andre bankene har gjort det mulig å skape et stort europeisk økosystem for handel med en kritisk kundemasse som sikrer en relevant og bærekraftig plattform. Denne felles satsingen fra bankfellesskapet er initiert til fordel for kundene, spesielt små og mellomstore bedrifter. Intensjonen fremover er å integrere andre nordiske og europeiske banker i plattformen og ha et felles samarbeid som er til fordel for alle selskaper som driver med handel, enten innenlands eller på tvers av regionen.

– Dette innebærer en stor og innovativ endring for bransjen. Det er bare begynnelsen, og jeg tror ikke vi kan forutse hvor reisen vil ta oss. Det handler ikke bare om å digitalisere eksisterende handelsprosesser eller deler av den eksisterende leverandørkjeden, men om en total endring av måten vi driver handel på. Det er en løsning for hele forløpet fra ordre til betaling – fra ordre helt til kontanter, konkluderer Patrik Zekkar.

Prisvinnende

we.trade er en prisvinnende løsning som allerede er kåret til «Most innovative use of Blockchain in the Financial Sector 2018» av The Blocks. Les mer om prisen her: www.the-blocks.com (in English).

More information (in English).

Les flere nyheter

Viser 5 av 229 resultat

Klar for 2020? Få et forsprang med Nordea Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret og få Economic Outlook som publiseres 29. januar.

Anders Langworth

Et grønt år for Nordea

Om Nordea Bærekraft

Det er tid for å oppsummere hva vi har oppnådd innenfor bærekraftsområdet i løpet av 2019