Fem tips som holder deg trygg på sosiale medier

A Contemplative young woman holding a phone
03-06-19 10:48 | Bærekraft

Tenker du noen gang over hvilken type informasjon du deler på nett? Informasjon du ikke bare deler med venner, men potensielt med venners venner og kanskje til og med folk du ikke kjenner i det hele tatt. Er du selektiv når du godtar venneforespørsler, eller sier du ja til mer eller mindre alle som kontakter deg?

I dag er det enkelt å dele livet sitt med verden. Det krever bare et par klikk. Nettverksbygging på sosiale medier har endret måten vi kommuniserer med venner og bekjente på. Nå kan vi dele hendelser og bilder fra livene våre med flere mottakere i løpet av få sekunder.

Med flere hundre millioner brukere på nett tiltrekker disse verktøyene seg dessverre mer enn venner og familie. Personer med mer ondsinnede planer er også interessert i den personlige informasjonen du deler.

For å si det rett ut: Når du deler informasjon om deg selv og hverdagslivet ditt, så tilbyr du potensielle kriminelle muligheten til å samle inn veldig nyttig informasjon. En av de viktigste tingene du kan gjøre for å beskytte deg selv, er derfor å slutte å dele for mye informasjon.

Husk at selv om informasjonen du deler, kan virke harmløs, kan den utgjøre en brikke et større puslespill som kriminelle setter sammen før de utfører en svindel.

Fem tips som holder deg trygg på sosiale medier:

Vær forsiktig og selektiv når du godtar nye venneforespørsler. Er du sikker på at profilen til den som sender forespørselen, er ekte?

Administrer personverninnstillingene. Sørg for at du kun deler informasjon med folk du kjenner. Sjekk innstillingene med jevne mellomrom i tilfelle det kommer endringer.

Ikke del personlig informasjon. Vær mistenksom overfor alle som ber deg om personlig informasjon på nett. Du må aldri dele fødselsnummer eller annen informasjon som kan brukes til å identifisere deg.

Bytt passord ofte. Velg en kombinasjon av bokstaver, tall og symboler. Sørg for at du bytter passord ofte og bruker forskjellige passord til forskjellige kontoer.

Avslutt gamle kontoer du ikke bruker lenger. Ikke risiker å ha personopplysninger liggende på en gammel konto. Steng kontoer du ikke bruker, og slett så mye personlig informasjon som mulig fra dem.

Sosiale medier skal være gøy, så ikke la kriminelle ødelegge for deg. Hold deg trygg på nett!

Read more news

Viser 5 av 656 resultat

Nordea girl

Stronger Sustainable Selection offering with launch of balanced funds