Nordea og Nasdaq går sammen for å synliggjøre investeringenes bærekraftige avtrykk

14-05-20 8:01 | Om Nordea | Bærekraft | Responsible investment

I en verden som står overfor konsekvensene av klimaendringer, tapping av ressurser og viktige menneskerettighetsspørsmål, har behovet for bærekraftige produkter, tjenester og selskaper aldri vært større. I et banebrytende samarbeid der målet er økt åpenhet og analyse av bærekraftig avtrykk, går Nordea og Nasdaq sammen om å synliggjøre klimaavtrykket til bærekraftige investeringer og gjøre det enkelt å forstå.

Etterspørselen etter bærekraftige investeringsprodukter øker kraftig. I fjor lanserte Nordea 11 nye bærekraftige fond og en bærekraftig produktserie innenfor livsforsikring og pensjon som et tillegg til produktuniverset  «Bærekraftig valg». Men det har ikke alltid vært lett å finne ut av hvor stort klimaavtrykk de bærekraftige investeringsproduktene har.

– Når vi anbefaler kundene våre om å ta bærekraftige valg, betyr det at vi må være åpne og tydelige på hvordan de bærekraftige løsningene  skiller seg fra tradisjonelle investeringsløsninger. Derfor har vi gått sammen med Nasdaq om å lage et verktøy som gir økt åpenhet og mulighet for  både kunder og rådgivere til å sammenligne klimaavtrykket til investeringsporteføljene våre, sier Anders Langworth, leder av Sustainable Finance i Nordea.

Nå lanserer Nordea og Nasdaq resultatet av samarbeidet  – en oversikt over bærekraftig avtrykk.

– Vi tror at denne oversikten vil gi kundene våre en bedre forståelse av hva bærekraft betyr i forbindelse med investeringer. På den måten blir det tydeligere hvorfor det er så viktig å ta bærekraftige valg. Samarbeidet med Nasdaq er en viktig milepæl i arbeidet vårt med å gjøre sammenhengen mellom bærekraft og investeringer tydeligere og lettere å forstå, sier Anders Langworth.

Bærekraftig avtrykk er tilgjengelig for våre bærekraftige porteføljefond samt våre bærekraftige fondsporteføljer, og våre kunder kan få dette presentert i et møte med en av våre rådgivere. – Nordea er en stor europeisk bank og en ledende global aktør innenfor bærekraftig finans. Derfor er de en perfekt samarbeidspartner i arbeidet med å få «Nasdaq ESG Footprint"-løsningen ut til private investorer og profesjonelle rådgivere som ønsker at bærekraft skal være en faktor i investeringsbeslutningene og rådgivningen deres, sier James McKeone, leder av European Data i Nasdaq.

Vi fortsetter arbeidet med å tilby bærekraftige valg innen finans og investeringer
Oversikten over bærekraftig avtrykk skal vises i rådgivningsmøter for å hjelpe kundene våre med å forstå hvordan investeringene deres ligger an når det gjelder karbonutslipp, utslipp fra fossile reserver, vannforbruk og avfallsgenerering.

Det siste året har Nordea også utvidet utvalget innenfor grønn finansiering, som bærekraftige obligasjoner, grønne boliglån og grønne billån. Vi har også lansert grønne bedriftslån i alle de nordiske markedene, slik at kundene våre skal kunne ta bærekraftige finansieringsvalg.

Baerekraft 650

Effekten på Bærekraft ved NOK 1 000 000* investert i Nordea Bærekraftig Balansert (pdf, 120 KB)

Om Nasdaq
Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) er et globalt teknologiselskap som betjener kapitalmarkedene og andre næringer. Vårt mangfoldige tilbud av data, analyse, programvare og tjenester gjør det mulig for kunder å optimalisere og realisere sine forretningsvisjoner. Hvis du ønsker å lære mer om selskapet, teknologiløsninger og karrieremuligheter, kan du besøke oss på LinkedIn, på Twitter @Nasdaq eller på www.nasdaq.com.

Om Nordea
Nordea er en nordisk totalbank. Vi hjelper kundene våre med å virkeliggjøre drømmer og ambisjoner – og det har vi gjort i 200 år. Vi vil utgjøre en forskjell for kundene våre og for lokalsamfunnene vi er til stede i, ved å være en solid og personlig finansiell partner. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.

Read more news

Viser 5 av 685 resultat

Nordea Economic Outlook: Meld deg på webinar

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret og få Economic Outlook som publiseres 27. mai.

Jobbing med mangfold og inkludering – hver dag, året rundt

Om Nordea Bærekraft

Vi er en viktig samfunnsaktør som ønsker å stå opp for likeverd og like muligheter

Nordea er stolt partner til Pride i de nordiske hovedstedene