Nordeas blinkskudd

Thina Saltvedt og Bjørnar Tonhaugen er godt fornøyd med fjorårets blinkskudd.
06-01-14 12:38 | Investeringer og marked

Nordea traff blink med sine oljeprognoser for 2013. I konkurranse med de største bank- og meglerhusene i verden utmerket det norske teamet med Oljeanalytiker Thina Saltvedt og Råvarestrateg Bjørnar Tonhaugen seg med usedvanlig presisjon.

Bloomberg har oppsummert oljeåret, og her nevnes Nordea ved Thina Saltvedt som en av tre oljeanalytikere med fullklaff. De to andre er Christin Tuxen (Danske Bank) og David Bouckhout (Toronto-Dominion Bank).

Blant 43 analytikere fra banker og analysehus i hele verden som rapporterer sine prognoser til Bloomberg inkludert storbanker som Goldman Sachs, Barcalys, Deutsche Bank, China International og Bank of America Merrill Lynch, klarte oljeteamet til Nordea Markets å klatre helt til topps.

– Mange faktorer påvirker oljeprisen
Oljeteamet i Markets sendte i slutten av desember 2012 denne mailen til Bloomberg:

“Oljeprisen i 2013 vil i snitt holde seg ganske flat fra dagens nivå, litt svakere ved starten av året for så å øke noe på grunn av bedre økonomisk vekst. Snittprisen blir rundt 108 dollar fatet, og øke til rundt 110 dollar i fjerde kvartal.”

Fasit: Snittprisen for 2013 ble USD 108/fatet og for fjerdekvartal USD 109/fatet. Noe som må sies å være en fulltreffer!

– Det er vanskelig å lage prognoser for et helt år for et produkt der prisen avhenger av så mange ulike faktorer. Mye av verdens oljereserver ligger i deler der stabilt politisk styre glimrer med sitt fravær. I tillegg har værforholdene mye å si for både produksjon og forbruk. Fremover vil internasjonal klimapolitikk spille en større rolle. Konkurrerende energikilder som kull, gass og kjernekraft påvirker også oljeprisen. Da er det ekstra gøy og treffe så bra som vi gjorde i fjor, sier Saltvedt.

Oljeteamets prognoser for 2014 er en snittpris 107 dollar per fat for Brent-olje. – Det er fortsatt skifergass, skiferolje, transport, geopolitisk uro og klima som er de viktigste driverne. Produksjonen i Nord Amerika vil fortsette å øke markant, mens urolighetene i Midtøsten og Nord Afrika etter den Arabiske våren vil fortsette å utfordre produksjonen og leveransene til det globale oljemarkedet. Spesielt den politiske utviklingen i land som Libya, Sør Sudan, Nigeria Iran og nå sist Irak vil ha stor betydning fremover. På etterspørselssiden er det den økonomiske veksten i store oljeforbrukende land som USA, EU, Kina, India og Midtøsten i tillegg til energieffektivisering som vil bli avgjørende for oljeprisutviklingen i løpet av året, avslutter Saltvedt.