Kapitalforvaltning i europeisk toppklasse

Allan Polack, leder av Nordea Asset Management
25-01-14 12:08 | Makroøkonomi

Financial Times publiserte tirsdag 21.1 en artikkel på sin nyhetsside Ignites Europe hvor Allan Polack, leder av Asset Management ble intervjuet om grunnen til Nordeas vellykkede vekst i det europeiske fondsmarkedet. FT skriver: “Til tross for selskapets mellomstørrelse, anslås kapitalinngangen til Nordea fra Europa til EUR 7,6 milliarder for de første 11 månedene av 2013 “.

I artikkelen står det at nordiske Nordea var den femte mest populære fondsforvalteren i Europa i fjor, som følge av en strategi utviklet for fire år siden med fokus på noen få, viktige investorsegmenter.

Nytt fokus etter finansuroen

- I 2009 gjennomgikk vi situasjonen vår etter finansuroen i 2008, og i stedet for å trekke oss tilbake, bestemte vi oss for å fokusere på spesifikke områder innen produkter og distribusjon, sa Allan Polack til FTs nyhetsside.

- Spesielt bestemte Nordea seg for bare å utvikle produkter som selskapet kunne distribuere til tre viktige kundesegmenter: nordiske person- og private banking-kunder, det internasjonale private banking-markedet og det globale institusjonelle markedet, sa Allan Polack som fortsatte:

- Vi har bare produkter som passer for alle tre segmentene: det er slik vi oppnår volumene.

Stor kapitalinngang fra Sør-Europa
Nordea har hatt stor kapitalinngang fra Sør-Europa og Tyskland og høyt salg gjennom globale kapitalforvaltere, rapporterer nyhetssiden som siterer Polack:

- Bankene åpner opp fondsarkitekturen sin, men fokuserer også på å utvikle sterkere relasjoner med utvalgte fondsleverandører. Relasjonen handler selvsagt om avkastning, men også om å ha en nær relasjon, hvor du forklarer hva du gjør, informerer løpende og interagerer med deres rådgivningsverktøy.

Nyhetssiden skriver videre at når det gjelder produkter, betydde Nordeas strategi etter krisen at selskapet fokuserte på fastrenteprodukter for å dra fordel av lave renter; på totalavkastningsfond og på globale aksjeprodukter med redusert volatilitet.

Nordeas spredte univers ga kunder
Artikkelen gjengir også en kommentar om Nordea fra Morningstars Europa-analytiker Ali Masarwah:

- Dette er et godt eksempel på et selskap med et spredt univers. Den tverrnasjonale virksomheten deres vokste veldig raskt.

Nordea har også utviklet sitt filter for aspekter som gjelder miljø, samfunnsansvar og eierstyring, et system for å analysere bærekraften i forretningsmodeller, som selskapet sier er grunnleggende for valg av verdipapirer i porteføljen.