Vi skal fortsatt være konkurransedyktige

Administrerende direktør Gunn Wærsted leverer et godt resultat for 2013.
29-01-14 15:05 | Om Nordea

Nordea leverer et godt resultat for 2013. Driftsresultatet er opp med to prosent. Samtidig ble 2013 et år med lavere økonomisk vekst, og mindre etterspørsel etter lån fra både husholdninger og bedrifter enn forventet.

Driftsresultatet for 2013 endte på 4 116 mrd euro, opp to prosent. Avkastningen på egenkapitalen endte på 11 prosent og ren kjernekapitaldekning er 14,9 prosent, opp fra 13,1 prosent. Likevel er det lave rentenivået en utfordring fremover.

– Det ser nå ut til at vi vil få en periode med lavere økonomisk vekst og lavere renter enn vi forutså og planla for. Dette vil medføre et dempet privat forbruk og et lavt finansieringsbehov blant person- og bedriftskundene våre, og dermed lavere etterspørsel etter lån. Det må vi tilpasse oss, forteller administrerende direktør i Nordea Bank Norge, Gunn Wærsted.

Kundene endrer bruksmønster
Nordea fremskynder og utvider nå kostnadseffektiviseringsprogrammet for å møte lavere økonomisk vekst. Samtidig har kundene endret måten de bruker banken på. Dette gjør at Nordea må tilpasse seg.

– Vi må øke effektiviteten ytterligere og justere kapasiteten, samtidig som vi tilpasser oss kundenes økte bruk av nettbaserte løsninger. Det handler om å fortsette å utvikle relasjonsbanken i alle kanaler. Dette er oppskriften vi skal følge for å opprettholde konkurranseevnen, avslutter Wærsted.