- Ikke shop som en zombie

Forbrukerøkonom Christine Warloe
03-02-14 15:35 | Personlig økonomi

Tre av ti handler på salg bare fordi det er salg. 40 prosent av kvinner og 25 prosent av menn innrømmer i tillegg at de ikke nødvendigvis trenger varene de kjøper på salg.

I en undersøkelse gjennomført av Nordea i 2013 sa hver femte person at de har mange plagg hjemme med prislappen fortsatt hengende på. – Dette sier noe om at mange ikke er smarte forbrukere, sier Nordeas forbrukerøkonom Christine Warloe.
I følge Warloe trenger du verken gå på salg eller tvinge deg selv til kjøpestopp for å redusere forbruket. – Du sparer ikke penger hvis du kjøper ting du ikke trenger, poengterer hun, og forslår at man heller blir en smart forbruker. – Det dreier seg om ikke å shoppe som en zombie.

Smart shopping
– Jeg synes også man skal sette miljøet høyere når man setter søkelys på eget forbruk. Produksjon av eksempelvis tekstiler er svært belastende for miljøet, påpeker Warloe, og illustrerer poenget sitt med at hver nordmann ga 4,3 kilo klær til Fretex i 2013, mens hver av oss kastet 10 kilo tekstilavfall. – Dette sier noe om et voldsomt overforbruk, sier Warloe.
Hun peker på at et lavere volum dessuten er bra for miljøet fordi det krever mindre av jordens ressurser og gir mindre avfall.
Standardbudsjettet til Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) oppgir at en gjennomsnittshusholdning med to voksne og to barn, kan klare seg med 2.024 kroner per måned til klær og sko. Det er 24.288 kroner i året. Warloe mener at mange bruker nok mye mer. – Med bedre planlegging og mindre impulsshopping kunne familien klart seg med to tredjedeler av forbruket, sier hun.

Forbrukerøkonom Christine Warloes seks tips til hvordan du kan få ned klesbudsjettet:

• Start alltid handleturen hjemme i klesskapet – få oversikt over hva du har. Slik forhindrer du å kjøpe enda flere «jeans og sorte bukser».
  • 80/20-regelen eksisterer også i garderoben: 20 prosent av klærne brukes 80 prosent av tida – sørg for at du ikke kjøper mer til 80 prosent-haugen.
  • Tenk på miljøet når du handler – å produsere en T-skjorte krever 2600 liter vann, enten den koster 50 eller 500 kroner.
  • Begrens antall ganger det er lov å handle klær – gjør heller noen store innkjøp framfor å handle noen ting hele tiden.
  • Tenk arving når det gjelder barnetøy – kjøp kjønnsnøytrale farger, særlig på de dyre plaggene som parkdresser og annet yttertøy.
  • Arranger byttekvelder med venner – det er sosialt, moro og, ikke minst et tiltak for miljøsaken.