Markedssynet: Bedre vekst og bedre inntjening

12-02-14 1:22

De fleste har nok fått med seg at det har vært en urolig start på 2014, hvor Kina og andre land i Emerging Markets har stått i sentrum for begivenhetene. Selv om det er gode grunner til uroen, er det vel så viktig å holde fokus på den globale, fundamentale situasjonen. Der ser vi at ledende vekstindikatorer fremdeles peker på bedret økonomisk vekst, med USA og Japan i førersetet. Vi overvekter aksjer og undervekter renter i vår investeringsstrategi.

Etter en lang periode med lav volatilitet og stigende aksjemarkeder, har bildet endret seg noe den siste tiden, både på godt og vondt. Volatiliteten har økt og markedene har fått en svak start på året. Uroens kjerne er Emerging Markets generelt, og Kina spesielt. Årsakene er relativt rett frem: Fed har startet nedtrappingen av sine månedlige obligasjonskjøp, den økonomiske veksten tiltar i vesten, realrentene stiger, kapitalen strømmer inn og valutaene styrker seg. Dette avslører de fundamentale ubalansene i EM som har opplevd avtakende vekst, høy kredittvekst, stigende renter, kapital som strømmer ut og valutaer som svekker seg. Derfor har også forskjellen mellom Developed Markets og Emerging Markets blitt mer tydelig den siste tiden. Det skal dog sies at mye av uroen er av kortsiktig karakter, mens andre deler skyldes mer strukturelle faktorer, og det er land i EM som er bedre stilt enn andre, men det tar ikke dagens sentiment hensyn til.

Det er lett å bli revet med av det negative sentimentet som er i dagens situasjon. Da er det viktig å få fugleperspektiv for å se hvordan situasjonen egentlig er. Det vi da ser er at ledende vekstindikatorer fremdeles peker på bedring i global økonomi, hvor USA og Japan er de to regionene som er i førersetet. Med et bedret økonomisk vekstbilde fremover som vil støtte inntjeningen, lav inflasjon samt fortsatt ekspansiv pengepolitikk, vil dette gjøre at aksjer gjør det bedre enn renter, og vi opprettholder vår overvekt i aksjer. Utsiktene er med andre ord positive, men det er lite rom for skuffelser ettersom de fleste nå har posisjonert seg for en videre bedring i økonomien og selskapsinntjeningen, og dermed en videre oppgang i risikable aktiva.

Endringer i allokeringen Vi gjør én endring i den regionale aksjestrategien for februar: Vi reduserer Emerging Markets til undervekt og hever Europa til overvekt. Samtidig beholder vi øvrige anbefalinger i de andre aksjeregionene og får dermed overvekt i Japan og Europa, nøytralvekt i Norge og undervekt USA og Emerging Markets. Vi gjør heller ingen endringer i rentestrategien for februar.

For fullstendig rapport med markedssynet for februar, åpne rapporten her >