Tid for å rebalansere investeringsporteføljen?

Leif Rune Rein, sjefsstrateg i Nordea
19-02-14 14:01 | Pensjon og sparing

For å holde risikoen i de anbefalte porteføljene stabile over tid, rebalanserer vi porteføljene jevnlig. Vi anbefaler også deg å se over vektingen din.

2013 var preget av store forskjeller mellom aktivaklasser, hvor for eksempel globale aksjer i NOK steg med 30%, mens en gjennomsnittlig renteportefølje med kun  3%. Konsekvensen er at aksjeandelen i porteføljen har steget mye mer enn andelen i aktivaklasser med lavere avkastning, og dominerer kanskje porteføljen din? Som sagt over, anbefaler vi å foreta en rebalansering jevnlig for å holde risikoen stabil over tid slik at du oppnår riktig forhold mellom dine aktiva i forhold til ønsket risiko i porteføljen.

Tenk deg en investor som i 1996 bestemte seg for å investere i en portefølje bestående av 50% aksjer og 50% i trygge norske statsobligasjoner (ST4X). Investoren har i 1996 en portefølje jevnt fordelt mellom aktivaklasser med lav korrelasjon og en fordeling som passer investorens risiko og avkastningsmål, men hvis investoren ikke følger med i timen vil markedsbevegelser endre risikoprofilen på investorens vegne (se graf under). De mest suksessfulle aktivaklassene vil nemlig over tid komme til å dominere porteføljen og ødelegge diversifiseringseffekten vi ønsker. 50/50 porteføljen kan etter få år ha blitt en mye mer risikabel 70/30 portefølje, uten at investoren har løftet en finger.

I figuren over viser den sorte linjen aksjeandelen i porteføljen som ikke blir rebalansert, fargene i bakgrunn symboliserer porteføljens risikonivå, gradert fra for høy aksjeandel som gir for høy risiko (mørk), til for lav aksjeandel og for lav risiko (lys). Historisk viser det seg at investorens risikovillighet pleier å øke i perioder med god aksjeavkastning, og følgelig blir ikke investoren veldig plaget av at aksjeandelen er høy etter en kraftig markedsoppgang. Problemet er når markedet snur og investoren kanskje opplever et verdifall som er større enn man tåler (både økonomisk og psykisk), noe som får risikovilligheten til å falle og investoren kanskje kaster kortene helt, og dermed ikke blir med på neste opptur.

Når vi snakker om å rebalansere porteføljen mener vi handlinger som motvirker denne effekten, som kort fortalt betyr å selge seg ned i de aktivaklassene som har gitt høyest avkastning, og kjøpe mer av de som har gitt dårligst avkastning. Med andre ord, hvis investoren har bestemt seg for en 50/50-portefølje, er målet at fordelingen skal være rundt 50/50 hele tiden. Dette kan virke kjedelig når aksjene går som en rakett, og risikovilligheten er høy, men det er flere gode grunner til å rebalansere. Det viktigste argumentet er nettopp at man ikke skal bevege seg bort fra sin egen risikoprofil, og ufrivillig sitte med en portefølje som har høyere risiko enn det man er komfortabel med.

Derfor, etter siste års positive utvikling; sjekk om porteføljevektene er riktig og at du har den risiko i porteføljen som du er villig til å sitte med over tid. Dersom man hadde en riktig allokering ved starten av 2013, vil rebalansering i praksis innebære å ta litt gevinster, for så og heller kunne kjøpe mer etter neste store nedtur. Den enkleste måten å håndtere rebalanseringsspørsmålet på er dog fondsløsninger (som Nordea Link Aktiva eller Nordea Plan-fond) hvor dette blir håndtert løpende, det vil si at den overordnede allokeringen mellom aksjer og renter, samt ulike aksjeregioner og rentesegmenter rebalanseres jevnlig.

Leif-Rune H. Rein,
Sjefstrateg i Nordea