Nordea motbeviser finansteori og skaper merverdi

Fondsforvalter Robert Næss i Nordea stakk av med prisen for beste norske aksjefond.
28-02-14 8:48 | Investeringer og marked

Nordea Norge Verdi vant i går Morningstar-kåringen for beste norske aksjefond. Forvalter Robert Næss har i flere år gitt fondskundene en god avkastning – og mye bedre enn det finansteori skulle tilsi.

Nordea Norge Verdi har gitt en årlig avkastning siste fem år på over 25 prosent. Referanseindeksen, Oslo Børs Fondindeks, har steget med ca. 22 prosent årlig i samme periode*. Men Nordea Norge Verdi har oppnådd sin avkastning med en risiko på kun 2/3 av referanseindeksen. – Min jobb er å skape langsiktig verdi for kunden, uten å ta for mye risiko. Da er det ekstra gledelig å få en slik utmerkelse av Morningstar fordi de legger vekt på resultatene vi har oppnådd over flere år. Ikke bare det siste året, forteller forvalter Robert Næss.

«Kjedelige selskaper» gir god avkastning
Næss og teamet hans søker hele tiden å finne selskaper til fondsporteføljen som har levert en dokumentert stabil god inntjening hvert år, samtidig som verdsettelsen av selskapene ikke må være for dyr. Finans, energi og eiendom er typiske sektorer som Nordea Norge Verdi har en overvekt av.

– Vi har en enkel tankegang; vi prøver å finne selskap som har demonstrert at de har en sunn forretningsmodell. I aksjemarkedet forsøker mange å finne aksjene som kan bli den nye Facebook eller Twitter. Det pøses penger inn i luftige ideer og store vyer. Det gjør ikke vi. Vi satser heller på selskap som har dokumentert at de har skapt verdier for aksjonærene samtidig som aksjene prises lavt fordi mange aktører oppfatter dette som kjedelige selskap, fortsetter Næss.

Dette er den samme strategien superinvestoren Warren Buffet følger. – Vi gir småsparer muligheten til å gjøre som Buffet, og dette fondet viser at strategien gir god avkastning, avslutter Næss.