Dobbelt så mange «sitter på gjerdet»

03-03-14 8:00 | Bolig

En av fire nordmenn oppgir i en ny undersøkelse at forholdene i dagens boligmarked hindrer dem fra å gjøre et ønsket boligbytte. Tilsvarende tall fra mars i 2013 var 10 prosent.

En ny undersøkelse fra TNS Gallup fra februar i år, viser at mange venter med boligbyttet i dagens usikre boligmarked. Dette er mennesker som sier at de ønsker å bytte bolig, men som utsetter det fordi markedet er usikkert.

- Dette kan handle om alt fra familier som har vokst fra boligen de bor i, folk som trenger å flytte på grunn av arbeid eller samlivsbrudd. Labert boligmarked gjør at man blir fanget i boligen sin, sier forbrukerøkonom i Nordea Christine Warloe.

Gode nyheter for unge
For unge førstegangskjøpere er utflating i prisene gode nyheter. Men for den som skal selge bolig er det mye som står på spill. Men det er ikke alle som kan vente i all evighet før de må hoppe ned fra gjerdet.

- Det er grenser for hvor lenge man kan bo under samme tak hvis samlivet er gått i stykker. Mitt råd er å oppsøke banken og ta en grundig gjennomgang av hvordan man skal gå frem uten å utsette privatøkonomien for alt for stor risiko. Da må man diskutere alt fra rekkefølge på kjøp og salg og lengde på eventuell mellomfinansiering. Det er viktig å ta kontroll med alle de elementer man kan når usikkerheten rår, råder forbrukerøkonomen. For førstegangskjøperen kan det være smart å hoppe ned fra gjerdet når markedet er avventende:

- Å kjøpe i et rolig marked gjør at man får ro rundt boligkjøpet og forhåpentligvis slipper eskalerende budrunder. Man vet aldri når markedet snur igjen, og da blir det trangt på visning, avslutter Warloe.