Markedskommentar: Rally i Emerging Markets

Sigrid W. Eriksson, strateg i Nordea
16-04-14 11:38 | Investeringer og marked

De seneste ukene har Emerging Market-aksjer hatt en kraftig oppgang, og har tatt igjen globale aksjer hittil i år. Mye av årsaken ligger i at det har kommet en rekke svake makrotall fra Kina, som har ført til spekulasjoner om at kinesiske myndigheter blir nødt til å stimulere finans- eller pengepolitisk for og nå sitt vekstmål for 2014 på 7.5% .

Det kan virke ulogisk at svake data fra Kina fører til oppgang i aksjemarkedet, men vi så samme reaksjonsmønster i USA før Federal Reserve signaliserte nedtrapping av kvantitative stimuli. Da førte dårlige makrotall til økte forventninger om at kvantitative stimuli ville vedvare, og aksjer steg. Så langt i år har det kommet en rekke dårlige økonomiske data og ledende indikatorer fra Kina, samt mislighold av gjeld fra kinesiske selskaper, samtidig som kinesiske myndigheter har uttalt at vekstmålet på 7.5% opprettholdes. Mange av reformene Kina har signalisert at de vil gjennomføre for å rebalansere økonomien, er i tillegg vekstdempende. Dermed startet spekulasjonene om at Kina ble nødt til å stimulere for å opprettholde vekstmålet, og forrige uke fikk markedet en bekreftelse da Kina annonserte en mini-stimulipakke.

Stimulipakken som kom forrige uke har som hensikt å sikre vekstmålet, ikke å øke veksten fra dagens nivå. Det var ikke en stor stimulipakke, og inneholdt blant annet infrastrukturinvesteringer og oppgradering av boligområder som allerede var en del av 5-årsplanen til kinesiske myndigheter. Skattelette til små- og mellomstore bedrifter var ikke planlagt, men det har vært diskutert en periode da det er disse bedriftene som rammes hardest i en økonomisk nedtur. Vi venter ikke at pengepolitikken endres, da økt likviditet ikke går overens med målet om å redusere kredittveksten. Derfor mener vi også at dersom aksjemarkedet nå priser inn en forventning om massiv stimuli (på linje med 2008), vil det bli skuffet. Vi mener veksten i Kina vil stabiliseres fremover, ved hjelp av både økte investeringer og økt ekstern etterspørsel som følge av bedring i global økonomi.

Redusert frykt for hard landing i Kina som følge av stimuli, har ført til en lettelse i markedet. Latinamerikanske aksjer steget spesielt kraftig, da Kina er det største enkeltlandet regionen eksporterer til, samtidig som det er forventninger om regjeringsskifte i oktober. Vi beholder likevel en undervektsanbefaling på EM-aksjer og nøytralvekt på asiatiske aksjer. Oppgangen de seneste ukene er ikke basert på en bedring i fundamentale faktorer som vekstutsikter eller inntjeningsforventninger, som fremdeles er mest lovende for utviklede økonomier.

Sigrid Wilter Eriksson,
strateg i Nordea