Nordea med sterkt kvartalsresultat

29-04-14 15:55 | Aktuelt

Nordea Bank Norge leverer til de gode resultatene, og har i første kvartal økt inntektene med 7 prosent fra samme periode i fjor, og fikk over dobbelt så mange totalkunder som i første kvartal 2013.

Nordea hadde totalt et driftsresultat på 1106 millioner euro i første kvartal 2014, som er opp seks prosent fra samme tid i fjor. Etterspørselen etter lån er fortsatt lav, og samlet inntekt for Nordea er stort sett uendret. Banken har også et betydelig mindre tap på utlån – mislighold på lån falt med 5 basispunkter til 18. Nordea ser også en vekst i sparemarkedet.

Fornyet fart i forbruksvekst

Administrerende direktør for Nordea Bank Norge, Gunn Wærsted, forventer moderat vekst i norsk økonomi i 2014. – Noe stigende boligpriser og rentekutt fra bankene gjør likevel at konjunkturbildet er litt bedre enn ventet. Samlet kan dette bildet gi fornyet fart til forbruksveksten som avtok markant i fjor.

Direktør for bankvirksomheten i Norge, John Sætre, forteller om god kontroll på både inntekter og kostnader for både privatmarkedet og bedriftsmarkedet. – Vi får stadig nye kunder og har en god utvikling når det gjelder private boliglån. I tillegg til dette har vi mye nytt å tilby kundene våre rett rundt hjørnet, blant annet nettmøter, ny mobilbank og ikke minst bankkort for barn, sier Sætre.