Styrker norske kulturskoler

Morten Christiansen og Nordeas markedsdirektør Paal Sprakehaug signerer avtalen.
06-05-14 10:56 | Bærekraft | Investeringer og marked

Nordea og Norsk kulturskoleråd har i fire år samarbeidet om det unike kompetanseprosjektet KUL-TUR. Partene er så fornøyde med samarbeidet at avtalen nå forlenges i fem nye år.

Kulturskoler i kommunene Stavanger, Oslo, Trondheim, Harstad og Bergen har vært med i kompetanseutviklingsprogrammet de siste fire årene og over 300 kulturskolelærere har deltatt i et kursprogram om formidling, fremføring og kulturproduksjon. Når avtalen nå forlenges, vil nye kulturskoler knyttes opp mot prosjektet.

- Samarbeidsprosjektet KUL-TUR gir Nordea mulighet til å bidra i utviklingen av kulturskolene. Samtidig får vi tilgang til flotte, unge talenter på arrangementer i vår regi i hele Norge. Økt kompetanse  på formidling i kulturskolene gir bedre kvalitet på det som fremføres hos oss – og på andre arenaer. På den måten er samarbeidet et inspirerende vinn-vinn-prosjekt for begge parter, sier Nordeas markedsdirektør Paal Sprakehaug.

- For Kulturskolerådet, har det vært spennende å utvikle et prosjekt sammen med et businessforetak som Nordea. Nordea har et sett med verdier som gjør det mulig å utvikle et samarbeid med flere dimensjoner enn det som er vanlig i rene sponsoravtaler. Samarbeidet er langsiktig og vi får dermed satt fokus på oppgaver og områder som er avgjørende for å styrke de norske kulturskolene i fremtiden. KUL-TUR er dermed blitt noe helt unikt i norsk sammenheng, sier direktør for Norsk Kulturskoleråd, Morten Christiansen som signerte avtalen med Nordea på vegne av Norsk Kulturskoleråd.

FAKTA:

• Norsk kulturskoleråd er en medlems-, interesse- og utviklingsorganisasjon for kommuner som eier og driver kulturskoler. Arbeider for at kulturskolene skal være av høy kvalitet og ha stort mangfold.
  • Prosjektet KUL-TUR er finansiert av Nordea og utviklet i samarbeid med Norsk kulturskoleråd. Gjennom prosjektet støtter Nordea kulturskolerådets arbeid for kompetanseutvikling i kulturskolene. Over 300 lærere er kurset formidling, fremføring og kulturproduksjon. Samarbeidet med Nordea gir også unge utøvere viktige og gode arenaer for fremføring.
  • Kulturskolene i Norge har 108.473 elever over hele landet.
  • KUL-TUR er en del av Nordeas kulturprogram. Mer informasjon om kulturprogrammet, samarbeidet med Norsk kulturskoleråd og prosjektet KUL-TUR finner du her.