- Barn bør få bankkort

Sett deg ned med barna og snakk sammen om ansvaret det innebærer å ha eget bankkort.
08-05-14 15:19 | Personlig økonomi

Det er mye god lærdom i å skaffe eget bankkort til barna. Men hva bør man tenke på før poden får bankkort?

I Norge brukes det kontanter kun i fem prosent av alle transaksjoner. På verdensbasis er det ifølge Norges Bank kun islendingene som bruker kortet oftere enn oss nordmenn.

– Bankkortet og nettbanken har langt på vei overtatt vår hverdagsøkonomi. At barna får eget bankkort kan gjøre at de lettere får innsikt i hvilket ansvar det ligger i det, sier forbrukerøkonom i Nordea, Christine Warloe. At barna nå kan venne seg til å bruke kort så tidlig som mulig ser ut til å ha vært etterlengtet blant både foreldre og barn. Barna kan få lommepengene rett på konto, og foreldre kan få en helt annen oversikt over pengebruken. Men det er veldig viktig å hjelpe de minste litt på vei.

Her er Christine Warloes tips til foreldre som skal skaffe bankkort til poden:

• Snakk sammen om deres forventninger av barnet i forhold til å ta ansvar for egne penger, og snakk sammen om hvordan dere sammen kan gjøre dette til et nyttig verktøy i hverdagen
  • Fortell barnet hvordan du oppbevarer ditt eget kort, at du alltid vet hvor du har det og at du sørger for at det ikke går i stykker.
  • Snakk sammen om viktigheten av å holde PIN-koden hemmelig. Husk at man ikke skal si den høyt så andre hører den, eller skrive den ned noe sted. På den måten kan ingen misbruke kortet dersom det blir borte eller stjålet.
  • Vær sammen med barnet de første gangene han eller hun bruker det. La barnet bruke kortet mens du ser på. Gå også sammen med barnet i en minibank og vis barnet forskjellen på saldo og disponibelt beløp.
  • Unger er unger. Vær forberedt på at kortet kan bli borte. Det viktigste er da at barnet gir beskjed så raskt som mulig til en foresatt slik at man kan gi beskjed til banken.
  • Noen banker tilbyr en enkel nettbanktjeneste for raskt å få oversikt over saldo og bruk av barnets konto. I enkelte tilfeller kan man opprette sms-varsling for bevegelser på konto.

Nordea lanserer denne uken bankkort for barn .

Barna kan teste sin kunnskap om kortbruk og kortvett her .