Nordea-kvinner med innflytelse

Administrerende direktør i Nordea Norge, Gunn Wærsted og oljeanalytiker i Nordea, Thina Saltvedt.
15-05-14 17:24 | Aktuelt

Landets nest mektigste kvinne innen bank og finans er administrerende direktør i Nordea Norge Gunn Wærsted.Flere kvinner i Nordea utmerker seg som innflytelsesrike.

I følge Statistisk Sentralbyrå er én av fire toppledere kvinner. Kapital publiserte i dag listen over de 100 mektigste kvinnene i Norge. Nordea Norge-sjef Gunn Wærsted kåres som landets nest mektigste kvinne i bank og finans, etter leder av Folketrygdfondet Olaug Svarva. Bak Wærsted følger Kirsten Idebøen, administrerende direktør i Sparebank 1-gruppen.

Wærsted og Idebøen, sammen med administrerende direktør i Telenor Berit Svendsen, er også de som utmerker seg som de mektigste kvinnene i Norge som ikke jobber politisk eller som er på listen på grunn av styreverv.

- Inspirerende kvinner

Kapital publiserte også en liste over de kvinnene de mener det er vel verdt å merke seg i det offentlige og i privat næringsliv, selv om de ikke kom med på listen over topp 100. På denne listen finner man også Thina Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea.

- Man blir litt ydmyk av å være i selskap av kvinner som dette. Det er oppmuntrende å se at damene begynner å posisjonere seg, og til stor inspirasjon å være i selskap med kvinner som man kan lære så mye av, sier Thina Saltvedt. – Og ikke minst viser dette et velkomment skifte i norsk næringsliv, understreker hun.

Erna på topp igjen

Nye på årets liste over mektige kvinner i bank og finans er blant andre Kristin Helene Holth, sjef for DNBs shipping-, offshore- og logistikkavdeling, administrerende direktør i Pareto Bank, Tiril Haug Villum, direktør for økonomisk avdeling i Norges Bank, Ingvild Svendsen, og Ida Wolden Bache, leder av enheten Makrosyn i Norges Bank.

Statsminister Erna Solberg er Norges mektigste kvinne – som hun var i fjor. – Takket være de ledende kvinnene på 80-tallet, som er de som har tatt de tøffeste valgene, har vi fått et bredere samfunn, sa hun i sin takketale i går. I følge Kapital skulle Solberg ønske seg flere kvinner i topposisjoner i næringslivet og i akademia.

- Det kommer flere om vi senker noen av våre ambisjoner på andre områder i livet. Det vil gi rom for at lederambisjoner, sier Solberg.