Får du den renten du fortjener?

Det kan være lurt å hugge ved for en regnfull dag
30-05-14 11:40 | Personlig økonomi | Pensjon og sparing

For mange er skatteoppgjør og feriepenger på vei. Og nordmenn hadde allerede 950 milliarder kroner i på konto ved utgangen av mars i år. Sørg for å få valuta for pengene!

Første bud er å slutte å spare pengene dine på lønnskonto. Det kan koste dyrt å la pengene stå, sier ungdomsøkonom i Nordea, Marie Helvik Roll. – Hvordan du ønsker å spare kommer an på hvilken sparehorisont du har og hvor høy risiko du er villig til å ta. Snakk med banken om hva slags sparing som passer deg og din situasjon best, sier hun.

Hvilken type sparer er du?

-Sparer ikke. Det kan være perioder der det ikke går. Men vi ser at kunder som begynner å spare litt, f.eks. i MikroSpar er flinkere til å spare når de får muligheten til å spare mer. I tillegg ser vi en sammenheng mellom det å begynne å spare litt på fast basis som ung og det å lykkes med sparingen når du blir litt eldre.

-Småspareren setter gjerne til side et fast beløp hver måned. Det trenger ikke være mye, et par hundrelapper i måneden utgjør en stor forskjell på sikt. Sett opp en bufferkonto for å kunne takle uforutsette utgifter. Med et fast trekk i måneden gir det deg en forutsigbarhet på sparingen og en bedre rente enn om pengene ville stått på lønnskonto. Det er anbefalt å ha en buffer på tre månedslønner i bakhånd dersom uforutsette utgifter skulle dukke opp.

-Mellomspareren vet å utnytte de skattelettene man kan dra god nytte av, som BSU og IPS, litt avhengig av hvor man er i livsløpet. Du er også opptatt av at pengene skal vokse i verdi og har begynt å plassere noe i fond. Bankene tilbyr ofte fiks ferdige porteføljefond som gjør det enkelt å spre risikoen for deg som ikke kan alt om markedet.

-Storspareren har mer penger å sette til side hver måned. Med et fast mål for øyet, som første bolig eller pensjonstilværelsen, kan du være også være storsparer i en periode. Du har gjerne langsiktige mål for sparingen, og det kan være et godt råd å spare et annet sted enn på konto. Risiko og forventet avkastning går somregel hånd i hånd. Ønsker du råd om hvordan du kan få mest mulig ut av sparingen anbefaler vi deg å ta kontakt med banken din!