Fortsatt lav boliglånsrente

04-06-14 15:21 | Personlig økonomi

En ny rapport fra Nordea viser at norsk økonomi går bedre, men at den fortsatt er på et lavere gir enn for et par år siden.

Det er noen positive tegn som gjør at makroøkonomene har justert opp anslaget for vekst i norsk økonomi. Det er særlig privat forbruk som har økt mer enn ventet. Bedringen i boligmarkedet ventes også å bidra til et mindre fall i boligbyggingen enn tidligere anslått.

Her kan du se hva Nordeas sjefsøkonom mener om boliglånsrenten og boligprisene fremover.

Lenge til Norges Bank hever renten Selv om veksten i norsk økonomi ser ut til å bli noe høyere enn tidligere anslått, tror ikke økonomene i Nordea at det vil komme noen renteøkning fra Norges Bank før etter 2015. Inflasjonen antas å ligge godt under målet på 2,5 prosent, blant annet fordi et svakere arbeidsmarked vil holde lønnsveksten nede. Ventede rentekutt fra Den europeiske sentralbanken og Sveriges Riksbank bidrar også til å holde rentene i Norge nede.

Les hele rapporten her.