- Av og til trenger jeg en rådyr kaffe latte

Ny forbrukerøkonom i Nordea Elin Reitan
11-06-14 12:30 | Personlig økonomi

Denne uken begynner Elin Reitan som ny forbrukerøkonom i Nordea Norge.  – Jeg følger ikke alle forbrukerøkonom-tipsene, men er vel over gjennomsnittet opptatt av å gjøre smarte og økonomiske valg, forteller hun.

Som forbrukerøkonom vil Elin formidle kunnskap og gode råd om personlig økonomi gjennom media, egne kanaler og sosiale medier.

Følger du alle forbrukerøkonom-tipsene selv?

Nei, det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke gjør. For eksempel er det ikke alltid jeg rekker å planlegge samt handle inn ukesmenyen ved ukestart, og av og til er det rett og slett nødvendig med den rådyre kaffe-latten fra Kaffebrenneriet.  Men jeg er nok kanskje over gjennomsnittet opptatt av å gjøre smarte og økonomiske valg, for jeg vet at det gir meg større økonomisk handlefrihet de gangene jeg trenger det.

Hva er det mest unødvendige du har kjøpt noen gang?

Det er et vanskelig spørsmål, da jeg har gjort mange unødvendige kjøp opp gjennom årene – og noen har jeg bittert lært av. Siste unødvendige kjøp er et utvalg rammer kjøpt inn for å dekorere hjemmet. Da jeg kjøpte disse før jeg hadde noen bilder å ramme inn ligger de fortsatt pent innpakket i boden, nå seks måneder etter innkjøp, mens nye rammer med bilder har tatt deres plass i huset. Dette er et godt eksempel på hvor viktig det faktisk er å planlegge sine innkjøp om man vil unngå unødvendige utlegg.

Hva er ditt beste økonomitips før sommeren?
Aldri betal med norsk valuta i utlandet! Gjør du det er det utsalgsstedet selv som setter kursen, og denne er ofte dårligere enn norske bankers valutapåslag, samtidig som du som regel må ut med et heftig gebyrpåslag i tillegg. Ellers anbefaler jeg å bruke kredittkort på reisen, da dette er tryggere enn både vanlig debetkort og kontanter. Men ferièr for all del ikke på kreditt – lag deg ett budsjett før ferien så ser du hvor mye du kan bruke hver dag, og betal kredittkortregningen så fort ferien er over.

Har du alltid drømt om å bli forbrukerøkonom?

Hehe, nei det har jeg nok ikke. Det var tilfeldigheter som førte meg inn i denne rollen og jeg liker å tenke at jeg var på rett sted, til rett tid. Nå føler jeg meg veldig privilegert som får muligheten til å ha denne rollen, og gleder meg stort til å begynne i Nordea – som jeg har hørt svært mye bra om.

Elins beste sparetips:

• Foruten gjenganger-tipsene; som for eksempel å planlegge matinnkjøpene og handle en gang i uken, er det å interessere seg for egen økonomi essensielt for alle og enhver.

• Jeg vil anbefale alle å få oversikt over hva man bruker penger på i hverdagen. Det å få et visuelt bilde av hvor pengene renner ut kan gi deg noen aha-opplevelser, som vil gjøre deg mer bevisst på hvor det er penger å spare.

• Det å spare et fast beløp hver måned, som trekkes automatisk inn på en sparekonto, er en god rutine å få inn. Men husk at med dagens lave rente så er ikke banksparing det mest lønnsomme valget på lang sikt.