Nordea vant Årets Bankprosjekt 2014

Prosjektleder Monica Mee og teknisk rådgiver Roni Hercz.
16-06-14 10:55 | Digitalbanken

Nordea stakk av med prisen «Årets Bankprosjekt 2014» for sin FaceToFace-app under fagseminaret StrategiTorget Bank & Forsikring.

Pilotprosjektet ble stemt frem som vinner av fagseminarets deltakere foran bidragene til Sparebanken Vest og Danske Bank.

– Vi har med denne appen tatt et ekstra skritt for å tilpasse oss kundens behov. Nordea har ambisjoner om å bli den beste relasjonsbanken, og for å få til det må vi blant annet bedre relasjonsdialogen gjennom vår mobilkanal. Tilgjengelighet og enkelhet er helt avgjørende for gode dialogløsninger, og nettopp her har FaceToFace-appen en helt unik egenskap, sier leder for prosjektet, Monica Mee.

Appen gjør det mulig for brukeren å komme i dialog ansikt til ansikt med Nordea med kun ett tastetrykk. Korte videosnutter som eksponerer vår kompetanse og gir kundene nyttig informasjon er også en sentral del av det prisvinnende pilotprosjektet, som ble gjennomført siste halvår av 2013.

– Selve prosessen med en begrenset eksperimentering av nye funksjoner og virkemidler direkte mot kunder istedenfor lange prosjektprosesser, har gitt nyttig læring og mulighet for raskt å kunne justere utviklingen basert på kundeatferd og tilbakemeldinger. I tillegg til å teste FaceToFace dialog med kundene har vi fått testet filmer som en alternativ kommunikasjonsform til tekst, forteller Mee.

– Den nye dialogsformen ble testet mot bankens spare- og investeringskunder, da det i dag er begrenset funksjonalitet for denne type kunder i dagens fullverdige Nordea-app. Eksperimentering i mindre målestokk gjør det mulig å levere raskere og mer presise løsninger for kundene.

Monica Mee i Nordea ser nå frem til å utvikle FaceToFace-appen videre basert på den erfaring de har fått med første fase.

– Å vinne prisen «Årets Bankprosjekt» motiverer oss virkelig til å fortsette arbeidet med å skape innovative, gode og tilgjengelige løsninger for våre kunder, sier prosjektlederen.