Vil du ha billigere boliglån?

Nå kan det være lurt å ta en prat med banken din.
23-07-14 15:57 | Bolig

Skal du ta opp nytt eller reforhandle boliglån i sommer bør du har sjekklisten klar før du snakker med banken. Forbrukerøkonom Elin Reitan gir deg fem tips til hvordan du kan få bedre rente.

1. Få en ny verdivurdering. Ettersom boligmarkedet har vært gjennom en kraftig prisvekst kan en ny verdivurdering av boligen din være nyttig. Har boligen økt i verdi kan dette gi deg bedre lånevilkår. Visse typer oppgraderinger kan også ha gjort sitt til at boligen din nå er verdt mer enn da du tok opp lån forrige gang.

2. Å spare regelmessig kan være lurt. Er du en god sparer vil det veie positivt i vurderingen når banken gir deg lånetilbud.

3. Har du arvet penger? Å spare mer enn renter og avdrag hver måned, og å skyte inn litt ekstra når du kan, øker andelen av egenkapital du har i boligen din. Det kan påvirke renten på boliglånet ditt.

4. Sørg for at du har en plettfri betalingshistorikk. Banker verdsetter pålitelige betalere, så sørg for å betale avdraget på boliglånet, og andre regninger, i tide. Da stiller du sterkere i reforhandlinger.

5. Kan du leie ut et rom eller en del av boligen din? Det vil gi deg bedre betjeningsevne og gjør at banken kan gi deg et høyere lån. Det viktigste er likevel at det ikke er skummelt å be om et møte med banken for å snakke om dette. Det er alltid lurt å ta en prat med banken din for å få råd om hvordan boliglånet kan gjøres billigere. Flere banker er tilgjengelig hele døgnet også i sommer, både på chat, telefon og via nettmøte.

Vær godt forberedt på samtalen, da gir du inntrykk av å være tydelig og bevisst.

Ta kontakt med banken din!