Unngå stipendfella

– Du taper ikke penger ved å jobbe, men verdien av arbeidet blir betydelig redusert, sier Marie Helvik Roll, ungdomsøkonom i Nordea.
28-08-14 14:14 | Personlig økonomi

Mange studenter jobber ved siden av studiene for å dekke månedlige utgifter eller for å opparbeide seg relevant arbeidserfaring.  Likevel, det å jobbe for mye i studietiden kan straffe seg.

– Stipendet ditt blir redusert dersom du tjener mer enn Lånekassens inntektsgrense, forteller ungdomsøkonom i Nordea, Marie Roll. Hun viser til at stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som overstiger den fastsatte grensen.

Så mye sitter du igjen med

Lånekassens inntektsgrense for 2014 er 157 265 kroner. Vi har satt opp et regnestykke som viser deg konsekvensen av å tjene mer enn inntektsgrensen. Anta at du tjener 190.000 kroner i løpet av et år. Det er omtrent 33 000 kroner over inntektsgrensen. Det blir følgende regnestykke:

33 000 kroner * 5 % * 10 måneder = 16 500 kroner

Det betyr at stipendet vil bli redusert med 16 500 kroner, og deler av utbetalingen blir gjort om til lån med renter. – Om man tar utgangspunkt i lånekassens faste rente for 10 år som er 3,44 prosent, blir det 3 280 kroner i renteutgifter om det skal tilbakebetales over 10 år, sier Roll.

Når du tjener over frikortgrensen på 39 950 kroner må du også betale skatt. For inntekter mellom 85 614 kroner og 195 698 kroner, er marginalskatten på 23,6 prosent. Dette vil utgjøre ca 7 790 kroner i skatt om du tjener 33 000 kroner over inntektsgrensen. Med det utgangspunktet kan vi sette opp følgende regnestykke:

Lønnsinntekt                        33 000

Skatt                              -       7 790

Stipend omgjort til lån   -     16 500

Renteutgifter på lånet    -       3 280

Sum totalt                            5 430

Konsekvensen av å tjene 33 000 kroner over inntektsgrensen, er at du kun sitter igjen med 5 430 kroner av pengene. Det er kun 1/6 av det du tjente for mye.

Råd og tips

Noen studenter kan finne det vanskelig å balansere behovet for arbeidserfaring og inntekt med det å ikke tjene for mye.  Roll anbefaler at studenter i begynnelsen av året bør tenke gjennom hvor mye man kommer til å tjene. – Et utgangspunkt kan være å dele 150 000 kroner på 12 måneder, og dermed prøve å forholde seg til det. Men de fleste tjener litt mer i sommermånedene, så ta det med i betraktning, sier Roll.

Hun minner om at du også kan få relevant og praktisk erfaring gjennom verv i student- og idrettsforeninger, delta i frivillighetsorganisasjoner, eller søke internship med studiepoeng som betaling.