Dyre skolebøker helt gratis for studenter

12-09-14 7:00 | Karriere | Personlig økonomi

Norske studenter på sparebluss taper 3 500 kroner i måneden, og en av de store kostandene er skolebøker. Nordea setter utdanning i høysetet, og har inngått en avtale med forlaget Book Boon for å tilby gratis faglitteratur til studenter.

– Studentøkonomien er trang, og skolebøker er dyre. I dag ser vi konturene av et klasseskille mellom de som får støtte hjemmefra og de som må bruke mye tid på å jobbe for å få studiehverdagen til å gå rundt.  Vi ønsker derfor å gi studenter muligheten til å få gratis faglitteratur. Forhåpentligvis kan dette bidraget føre til en litt romsligere økonomi for studentene, sier Eivind Hoff, leder for Employer Branding i Nordea Norge.Banken har lagt ut 200 unike lærebøker for studenter på sine nettsider, tilgjengelig for nedlasting – helt gratis. Fagområdene omfatter alt fra spesifikke fagemner til mer generelle temaer.

Et stort antall lærebøker har blitt lagt ut på nordea.com/karriere

Nordea er mye ute på skoler og universiteter og ser at dette er noe som er etterspurt. – Mange av bøkene er de samme fagbøkene studentene har på sine pensumlister, og noen kan regnes som tilleggslitteratur. En del av dem er også mer generelle, som excel, powerpoint og personlig utvikling, forteller Hoff.

Bøkene er elektroniske versjoner av de samme bøkene i papirformat, og ligger tilgjengelig på www.nordea.com/karrier. Avtalen er gjort gjennom forlaget Book Boon som har alle rettigheter og som stiller som garantist for at alle bøkene kan lastes ned av hvem som helst.