Nordea rangert som sikreste bank i Norden

Christian Clausen
16-09-14 11:09 | Makroøkonomi | Om Nordea

Nordea er blant de sikreste bankene i verden ifølge Global Finance.

Finansmagasinet Global Finance har offentliggjort sin årlige rangering av verdens 50 sikreste banker. Etter en grundig vurdering av den langsiktige kredittratingen, fra Moody’s, Standard & Poor’s og Fitch, og forvaltningskapitalen til de 500 største bankene i verden, ble Nordea rangert som nummer 21 på listen over de sikreste bankene i verden.Nordea ble i tillegg rangert som den sikreste banken i Norden.

- Vi er glade for å få denne anerkjennelsen av de solide kapitalbufferne våre, den gode risikokulturen alle i Nordea daglig bidrar til og også vår evne til alltid å skape positive kundeopplevelser, sier konsernsjefen i Nordea, Christian Clausen.

Finansmagasinet Global Finance ble grunnlagt i 1987, og den årlige rangeringen av verdens 50 sikreste banker har i mer en 20 år vært en anerkjent og pålitelig standard for sikre finansielle motparter.

Her kan du se en video om hvordan rankinglisten utarbeides: