Setter privatøkonomi på timeplanen

Administrerende direktør i Nordea Gunn Wærsted og administrerende direktør for Ungt Entreprenørskap Anne Kathrine Slungård
24-09-14 10:27 | Personlig økonomi | Karriere

Sammen med Ungt Entreprenørskap underviste Nordeas ansatte 1400 ungdomsskoleelever i Økonomi og Karrierevalg tirsdag 23. september. – Vi ønsker å bidra til økt kunnskap om privatøkonomi. Samtidig er dette en flott mulighet for oss å lære mer om hva de unge tenker om fremtidens bank, sier administrerende direktør i Nordea Norge, Gunn Wærsted.

Med programmet Økonomi og Karrierevalg ønsker Ungt Entreprenørskap og Nordea å gi ungdomsskoleelever en viktig ballast før de setter ferden mot studier og yrkesvalg. Tirsdag sto privatøkonomi på læreplanen for 1400 elever på 9. og 10.trinn i Oslo og Akershus, med til sammen 60 veiledere fra Nordea.

Gunn Wærsted stilte selv som veileder for tiende klasse på Fyrstikkalléen skolen på Helsfyr i Oslo.  – Med den ekspertisen Ungt Entreprenørskap har innenfor opplæring av ungdom, er dette et program vi gledelig bidrar til, sier Wærsted. I løpet av året er over 100 medarbeidere fra Nordea ute i ungdomsskolen for å undervise.

I en undersøkelse gjennomført av Finans Norge i mai i år, sier syv av ti norske foreldre at de synes at økonomiopplæringen i skolen er dårlig eller svært dårlig. Undervisning i privatøkonomi er ikke en fast del av utdanningsplanen i norsk skole i dag. Programmet til Ungt entreprenørskap er valgfritt for Osloskolene og det er i dag 15 av 42 ungdomsskoler i hovedstaden som tilbyr Økonomi og Karrierevalg til sine elever. På skolene i Bærum er programmet obligatorisk for alle ungdomsskolene.

- Når mennesker fra finansnæringen kommer inn som veiledere i klassen, får elevene en helt annen innsikt i og forståelse for temaet personlig økonomi. Læringen blir reell gjennom konkrete eksempler og faglig autoritet. Dialogen og refleksjonen i klasserommet er meget verdifull for de unge. Vårt mål er at alle elever skal få dette tilbudet, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Nordea er en av de største private støttespillerne for Ungt Entreprenørskap, og har vært samarbeidspartner siden oppstarten i 1997.