Kommentar: Kritikk i Finansavisen

Finansavisen kritiserer Nordea SMB. Alle de andre fondene til det norske forvalterteamet gjør det vesentlig bedre.
13-10-14 16:31 | Investeringer og marked

Fondet Nordea SMB får kritikk i dagens Finansavisen. Det som i 2006 ble kåret til Norges beste aksjefond har ikke klart å følge opp de senere årene, og heller ikke utviklet seg som de andre fondene det norske teamet forvalter.

Finansavisen har rett i at Nordea SMB har utviklet seg svakt og det er ikke godt nok for Nordens største kapitalforvalter. Fondet følger en value-strategi som Nordea har lykkes godt med i andre fond. For Nordea SMB har avkastningen likevel vært svak over en lenger periode. Fondet måles mot Oslo Børs smallcapindeksen. Nordea har tatt flere grep som de mener vil bedre avkastningen til kundene, men dessverre har markedet for små bedrifter utviklet seg videre negativt den siste perioden.

Norges beste aksjeforvalter

Investeringsdirektør Robert Næss, som blir avbildet i artikkelen, forvalter lavrisikoporteføljene i Nordea. I februar ble Næss kåret til Norges beste forvalter for norske aksjer med fondet Nordea Norge Verdi. I tillegg til Norge Verdi er han også ansvarlig for de stabile globale aksjene. Disse fondene har gjort det best i Norge, både i år og siste fem år. Fondene har tiltrukket seg internasjonale kunder og er nå Nordens største globale fond.

Som Dagbladet skriver i sin versjon av saken:

Selv om Nordea SMB har gått trått, kan Næss vise til meget sterke resultater i fondene han selv forvalter. Blant annet har Nordea Norge Verdi utviklet seg klart bedre enn Oslo Børs i år, og ligger så langt 2,6 prosent foran indeks.