Det lønner seg å tenke grønt

15-10-14 15:05 | Bærekraft

Som Nordens største bank må ikke Nordea bare tenke grønnere og smartere hver dag – vi må også huske å formidle det til kunder og interessenter.

Under CDP-seremonien (tidligere Carbon Disclosure Project) i Stockholm i dag ble Nordea tildelt et sertifikat som bevis på sin rolle som Disclosure Leader. CDP har banet vei for et globalt rapporteringssystem der selskaper kan rapportere virksomhetens miljøpåvirkning og miljøstrategier til investorer.

Nordea er blant de 260 største nordiske selskapene som er bedt om å rapportere, og i dag fikk Nordea 96 av 100 poeng for rapporteringen sin, noe som er et svært godt resultat. Nordea går til topps blant leverandørene av finansielle tjenester i Norden, og det er i stor grad takket være bankens innsats for en grønnere profil.

- Kundene våre utfordrer oss til å drive virksomheten og tilby varer og tjenester på en bedre, grønnere og smartere måte. De tar miljøtiltakene våre med i betraktningen når de skal bestemme seg for om Nordea er banken for dem. CDP-sertifikatet gjør det enklere for oss å kommunis
ere tiltakene våre både til interessenter og publikum generelt, sier Tone Lauritzen, leder for EcoFootprint-programmet.

Nytt fokus
CO2-avtrykket Nordea setter i morgen, krever at vi må bli bedre i dag. Nordea er ikke et produksjonsselskap, og dermed er det energibruken og flyreisene våre som genererer CO2-utslipp. CDP og andre miljørapporteringssystemer utvider nå omfanget av rapporteringen til også å omfatte flere typer utslipp fra bankens verdikjede, dvs. utslipp som stammer fra produkter og tjenester vi kjøper, og bruken av produkter vi selger.

- Miljøegenskapene for produktene vi kjøper, er i økende grad viktig. Vi må overveie utslippene fra investeringer vi gjør, eller selskaper eller prosjekter vi finansierer. Dette er utfordrende, men det gir oss også muligheter siden det indirekte setter en pris på CO2, sier Tone Lauritzen.

FAKTA:

• 81 % av verdens største offentlige aksjeselskaper på Global 500 samarbeider med CDP for å kunne utføre nøyaktige målinger av CO2-avtrykk og tiltak som bidrar til klimaendringer.
  • CO2-utslippene som Nordea rapporterte til CDP, omfatter følgende: energibruk, forretningsreiser (fly, tog og bil), firmabiler (leasing), avfall, papir, postdistribusjon og til slutt CO2-avtrykket fra tre av fondene våre, nemlig Nordic Stars, Emerging Stars og Swedish Stars.
  • Nordea skal arbeide for å redusere utslipp fra disse kildene og i tillegg vurdere om andre kilder kan inkluderes i årene fremover.