Adm. dir. i Nordea for en dag

Khorist Kustani og Gunn Wærsted
17-10-14 11:34 | Karriere | Aktuelt

Khorist Kustani (18) fikk onsdag denne uken prøve seg som administrerende direktør i Nordea og fulgte Gunn Wærsted en helt vanlig dag på jobben.

Nordea åpnet denne uken dørene og lot en skoleelev prøve seg i direktørstolen for en dag. Khorist Kustani går siste året på St. Halvards videregående skole i Sarpsborg, og han fikk innta rollen til Gunn Wærsted, administrerende direktør i Nordea Norge.

- Jeg lot meg imponere over hvor mye Gunn kan innenfor så mange ulike områder. Selv er jeg veldig glad i økonomi og tall, og det merket jeg at Gunn også er. Blant annet da vi gikk gjennom kvartalsrapporten var det tydelig hvor flink økonom hun er, sier Khorist Kustani.

Khorist ønsker å studere til siviløkonom ved Handelshøyskolen BI eller i Canada. Gunn Wærsted er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI. Det finner Khorist mye motivasjon i.

- Jeg var ganske sikker på at det var siviløkonom jeg ville bli, og nå ser jeg det enda tydeligere. Jeg ønsker å bli administrerende direktør i næringslivet slik som Gunn, og ser at det kan bli mulig med den utdanningen jeg ønsker å ta, sier Khorist.

- Uklart og mystisk

Nordea har et langt og godt samarbeid med Ungt Entreprenørskap, som arrangerer Leder for en dag. – Jeg syns det er morsomt å kunne være med for å gi et innblikk i noe som er uklart og litt mystisk – nemlig hvordan en leders hverdag er og hva lederjobben går ut på. Det er spesielt stas å få mulighet til å tilby dette til en som Khorist, som har lyst til å gå lederveien, sier Gunn Wærsted.

Khorist fikk delta i alle møter, blant annet med den nordiske ledergruppen til Gunn, på gjennomgang av kvartalsrapporten, og på kundemøte med Orkla.

- Det var jo grenser for hvor mye jeg kunne bidra i disse møtene, dagen var jo ikke lagt opp med den hensikt at jeg skulle være der. Dette var en helt vanlig dag for Gunn, med det tempo og innhold hun har i en vanlig dag. Det var veldig gøy å være med på, sier Khorist.

Teori til praksis

Khorist er en av 30 ungdommer som får være Leder for en dag i næringslivet i Norge. Av 12.000 ungdommer som driver ungdomsbedrift hvert år ble Khorist plukket ut som påskjønnelse etter å ha tatt sin ungdomsbedrift Shake&Taste til tredjeplassen blant ungdomsbedrifter i Norge. Som leder for sin bedrift fikk han satt forretningsteori ut i praksis. Det fikk han som administrerende direktør i Nordea også.  – Å tilbringe en dag med Gunn Wærsted var veldig lærerikt, understreker han.