Markedssynet: Stå ved strategien

04-11-14 22:37 | Investeringer og marked

Oktober var av de sjeldne når det kommer til svingninger i finansmarkedet. Seniorstrateg Ole Morten Nafstad gir deg her en oppdatering og videre anbefalinger.

Markedsuroen ble utløst av flere faktorer; mange så slutten på oppgangsmarkedet som har vart i over fem år, samtidig som frykt for global resesjon og deflasjon lurte i bakgrunnen. Utrolig nok har globale aksjer mot slutten av måneden, og i norske kroner, tatt igjen det tapte etter korreksjonen. Korreksjonen var en overreaksjon skapt av støy, ikke fundamentale faktorer, og derfor holder vi fast ved strategien med overvekt aksjer og undervekt renter.

Dersom man ser på nyhetsstrømmen i oktober var det en blanding av frykt for første renteheving i USA, svak europeisk økonomisk vekst, Hellas som ønsket å forlate hjelpeprogrammet til IMF før tiden, samt frykt for vekstsignalene fra Kina og Japan. På toppen av dette kom frykt for en Ebola pandemi. Tekniske faktorer var også til stede i form av stop-loss funksjoner og marginkrav for tradere, hvilket utløste en dominoeffekt som kulminerte i at amerikansk 10-årig statsrente falt 36bp(!) i løpet av minutter, noe som knapt er sett før.

Korreksjonen hadde i våre øyne ikke med fundamentale faktorer å gjøre. Veksturoen vil være midlertidig, og vi venter at flere av de svake makrodataene får en god rekyl opp på september og oktober målingene. Ledende indikatorer peker på gradvis bedre økonomisk vekst det kommende året, noe som vil støtte inntjeningen til selskapene. Lavere oljepris har på det siste kommet som en ny og positiv støtte til den økonomiske veksten og inntjeningen til selskapene. Amerikansk økonomi vil lede an den globale økonomiske veksten: fallende ledighet, økte boligpriser, robuste selskapsbalanser etc. støtter økonomien. Europa er vedheftet stor usikkerhet, men ledende indikatorer viser at en resesjonsfrykt er overdreven. Veksten har skuffet i Emerging Markets (fremvoksende økonomier), men utsiktene har stabilisert seg da forventningene har blitt mer realistiske. Dessuten vet vi at sentralbankene ikke vil risikere noe – de vil heller stramme inn for sent enn for tidlig. Følgelig vil pengepolitikken globalt være støttende i lang tid fremover, selv om det blir regionale ulikheter. Helt på det siste fikk vi bekreftelser på dette, da BoJ (den japanske sentralbanken) annonserte at de øker sin årlige pengemengde med ca 30%. Det var ventet at det ville komme i løpet av de kommende 6 månedene, så de overrasket markedet på timing men ikke på handling.

Dette er bare begynnelsen av hele rapporten med markedssynet for november.

Les den fulle rapporten her >

Se video for en kort oppsummering: