Nordea tar bærekraftutfordringen

18-11-14 22:19 | Investeringer og marked | Bærekraft

I Nordeas største fond med ekstra screening på bærekraftige selskaper er det i dag 6,5 milliarder kroner. Kun 8 millioner av disse kommer fra nordmenn. – Vi må gjøre mer for å dele av vår kompetanse om hva bærekraftige fond er og hva våre kunder kan gjøre for å investere i bærekraftige selskaper, sier konsernsjef i Nordea, Gunn Wærsted.

Forrige uke gikk Zero-konferansen av stabelen, og temaet for konferansen var «Det grønne veiskiftet». Samlingen skal inspirere til konkret klimahandling på tvers av sektorer, kommunegrenser, industrier og politiske skillelinjer. I den sammenheng har Zero utfordret syv bedrifter til å bruke det neste året på å sette samfunnsansvar på dagsorden.

Utfordringen Nordea har forpliktet seg til er:

Nordea skal øke kunnskapen om ansvarlige investeringer blant sparerådgivere og generelt blant alle medarbeiderne.

Her kan du se Randi Marjamaa ta utfordringen på vegne av Nordea (51 sek):

Bevisstgjøring gjennom kunnskap

Nordmenn sparer mindre i fond enn våre nordiske naboer, og av de 6,5 milliardene som investeres i Nordeas største bærekraftige fond Emerging Stars kommer kun 8 millioner fra nordmenn – det vil si i overkant av én promille. Konsernsjef i Nordea Gunn Wærsted sier at Nordea ønsker å gjøre nordmenn mer bevisste.

– Vi forvalter 2 000 milliarder kroner for våre kunder. Det gir oss et særlig ansvar, og derfor jobber vi hardt for at kundenes penger er investert på en ansvarlig måte. Det neste året skal vi sørge for at den kompetansen vi i Nordea har på dette området når ut til kundene. Det er en reise vi må gjøre sammen, sier Wærsted.

Nordea skal starte bevisstgjøringen internt, gjennom mer og bedre opplæring av egne medarbeidere om Nordeas forvaltningspraksis. Hvordan det står til med den bærekraftige bevisstheten til Nordeas ansatte vil bli målt gjennom en spørreundersøkelse. I forkant av Zerokonferansen 2015 vil det bli gjennomført en ny undersøkelse for å måle effekten av de tiltakene som vil bli gjort i løpet av det neste året.

Fakta om Zerokonferansen 2014:

• Zerokonferansen ble arrangert for niende gang i år, og samlet denne gangen over 1 000 næringslivsledere og politikere i Norge fra 12.-13. november i år, med Nordeas Karan Partovi blant foredragsholderne.
  • Temaet for årets konferanse var «Det grønne veiskiftet», og inspirerte til konkret klimahandling på tvers av sektorer, kommunegrenser, industrier og politiske skillelinjer