Nordea vil ha med kundene på digitalbankrevolusjon

Nordea lanserer ny mobilbank og ønsker tilbakemeldinger
24-11-14 9:54

Nordea lanserer konseptet Nordea Next for å bedre forstå hva kundene ønsker seg. Kanskje til og med før de vet det selv.

De siste årene har bruken av digitale tjenester for bankkunder økt kraftig. Det er vanskelig å vite sikkert hvordan kundene ønsker å håndtere bankgjøremål om tre til fem år.  Det er en av grunnene til at Nordea har utviklet konseptet Nordea Next. Les mer om Nordea Next her.

- I dag har Nordea flere millioner innlogginger i mobilbanken hver eneste måned i Norge. For bare fire år siden hadde vi ikke engang lansert mobilbanken. Overgangen til digitale banktjenester går raskt og det er viktig for Nordea å møte kundenes behov i den nye bankhverdagen, forteller leder av digitale banktjenester i Nordea, Christian Bornfeld.

Vil ha med kundene

Nordea Next er en app som i første omgang er utviklet for iPhone. Appen lanseres i Finland og Norge nå i november og fungerer som en vanlig mobilbank. Det eneste som skiller den fra den vanlige mobilbank-appen er at det vil legges inn nye tjenester. Disse skal kundene få teste og gi sin tilbakemelding på før Nordea vurderer å videreutvikle funksjonene i den ordinære nettbanken.

- Vi ønsker at bankkundene våre som er opptatt av nyvinninger innen digitale tjenester og som har lyst til å være med å prøve noe nytt, tar appen i bruk. Vi lærer mest om hvordan kundene bruker de nye digitale tjenestene ved å følge deres bevegelser i mobilbanken, men vi vil gjerne ha direkte tilbakemeldinger, forteller Bornfeld.

Blant de nye funksjonene som vil kunne prøves ut i appen nevner han blant annet «shake for log out», en mulighet til å riste på mobilen for å logge ut av banken. I tillegg skal man i den nye appen kunne sjekke saldo uten å måtte logge inn. – Nordea Next er like sikker som den vanlige mobilbankappen. Det er ikke en test-app som bare skal ligne på den eksisterende appen. Vi vil gjerne at de kundene som buker Nordea Next skal bruke den til alle tjenester de trenger i mobilbanken, understreker han.