De unge er på pensjonsfremmarsj

03-12-14 12:00 | Pensjon og sparing

Tre av ti av pensjonssparerne i Nordea er nå under 30 år. Banken har sett en mangedobling av interessen blant unge bare i løpet av de siste årene.

Til sammenligning var det for fem år siden kun 4 prosent av Nordeas kunder med pensjonssparing som var under 30. Blant aldersgruppen 31 til 40 år har antallet av disse nærmest doblet seg i samme periode, og i dag er nesten annenhver pensjonssparer i denne aldersgruppen. Totalt tre av fire pensjonssparer i Nordea er under 40 år.

Konsernsjef i Nordea, Gunn Wærsted, ser med glede på utviklingen. Men hun synes likevel det er stort rom for forbedring. – Jeg må si jeg ble overrasket da jeg hørte tallet. En tredjedel av de som kjøper pensjon i Nordea er under 30 år. Det er kjempebra. Det som dessverre også er en sannhet er at det store flertallet av de unge ikke sparer, verken til pensjon eller til andre ting. Det burde de begynne med så raskt som mulig, sier hun.

Rådgivere

Wærsted fremhever at uansett om man sparer til pensjon i Nordea eller i andre finansinstitusjoner dreier det å snakke med kunder om pensjon seg om å gi gode råd. – Vi som bank har en ambisjon om å være en god rådgiver for kunden. Jeg er redd for at det er veldig mange som kommer til å oppleve som pensjonist at de har mindre penger enn de føler at de trenger, sier hun, og fremhever at dagens pensjonister har større forventninger enn de kanskje hadde før.

- Det er lenge siden pensjonistene så for seg at de skulle sitte i en gyngestol og lese avisen og strikke. Nå skal de reise verden rundt, de skal gjøre ting sammen med barnebarn og venner. Og det er klart – slike ting koster, sier hun.

Visste du at du kan starte pensjonssparingen på nett? Les mer om IPS på nordea.no.