Økte forskjeller i finansmarkedene i 2015

Ole Morten Nafstad, seniorstrateg i Nordea
11-12-14 9:47 | Investeringer og marked

Fjerde kvartal har så langt vært preget av store svingninger i alle aktiva, men aksjer har vært den beste aktivaklassen, til tross for korreksjonen i oktober. Som følge av bedringen i det globale økonomiske vekstbildet, inntjeningen til selskapene bedres, og sentralbankene i sum er støttende, gir dette god fundamental støtte til aksjer. Selv med sterk oppgang flere år på rad er framtidsutsiktene for aksjemarkedet fortsatt lovende for det kommende året, og vi holder fast ved strategien med overvekt aksjer og undervekt renter.Vi venter dog å se økte forskjeller på avkastning mellom de ulike aktivaklassene det kommende året. Årsaken til dette er tiltagende forskjeller i den økonomiske veksten, selskapsinntjeningen, renteutviklingen og sentralbankpolitikken.

I aksjemarkedet venter vi å se vestlige markeder fortsette å gi en høyere avkastning enn fremvoksende markeder. Europa og Japan har størst potensial, godt støttet av svakere valuta, flere sentralbanktiltak og høyere inntjeningsvekst. Fremvoksende markeder omstiller seg fremdeles til lavere vekst, noe som vil tynge relativt sett mer enn i den vestlige verden. USA vil være den sterkeste regionen både når det kommer til kvaliteten på økonomisk vekst og selskapsinntjening. Rentemarkedet som sådan vil få det stadig tøffere med å levere god avkastning. En gjentagelse av de siste årenes avkastning gjennom både lavere renter og marginer, også i 2015, vil være utopi.

Forskjellene mellom segmentene blir dog stadig viktigere, og vi ser størst potensial i High Yield-obligasjoner, selv om potensialet fremdeles er magert. De største negative risikofaktorene knytter seg til økonomisk vekst, raskere enn ventet
heving av amerikansk styringsrente og geopolitikk/politikk.

Selv om den globale økonomien er i bedring er det fortsatt store regionale forskjeller, både når det gjelder vekstdrivere og vekstnivå.

Les resten av markedssynet her >

Se oppsummering i video med seniorstrateg Ole-Morten Nafstad: