BSU-fylling i siste øyeblikk

18-12-14 15:54 | Pensjon og sparing | Personlig økonomi

30 prosent av de som sparer i BSU setter inn hele innskuddet i løpet av desember. I løpet av 2014 har antall kunder med BSU-avtale i Nordea økt med nesten ti prosent.

Av BSU-sparerne er det 30 prosent som setter inn pengene helt på tampen av året – hvert år. – Det er nok ikke til å komme utenom at dette er fordi mange får pengegaver til jul, og at disse pengene kanskje er øremerket sparing, sier administrerende direktør i Nordea, Gunn Wærsted.

- Det er veldig mange som setter inn hele det årlige sparebeløpet på tampen av året. Og selv om man kanskje bør begynne sparingen tidligere på året for å utnytte den gode renten, kan man jo ikke sette inn pengene før man har dem tilgjengelig. Det viktigste er jo at man faktisk nytter de mulighetene det å spare i BSU gir, understreker Wærsted.– Samtidig er det viktig å utnytte skattefordelen når man fyller BSU-kontoen. Det er nok mange studenter som ikke vet om de klarer det før mot slutten av året. Om man opplever at man ikke tjener nok tilbyr Nordea andre løsninger, fortsetter hun.

Gunstig sparing

Det er stadig flere som sparer på BSU. – Det er en populær og gunstig måte å starte sparing til egen bolig på. Vi ser at det er flere som sparer i alternativer i tillegg, blant annet Boligspar, hvor man får samme rente som på BSU-konto, og uten beløpsgrense. Dette er en lur løsning for de som enda ikke har skattbar inntekt, sier Wærsted.

Av de som har aktiv BSU-avtale i Nordea har 8 prosent Boligspar-konto i tillegg.

I en undersøkelse gjort av Nordea tidligere i år oppgir 82 prosent av foreldre med barn mellom 7 og 15 år at barna har begynt å spare allerede. Halvparten av disse sier at de har opprettet en sparekonto til barna. – Barn som begynner tidlig blir ofte også gode sparere senere i livet, og det at man tidlig får et forhold til sparing kan være et godt springbrett når barnet skal begynne sparing til egen bolig, sier Gunn Wærsted.