Nordea er årets bank i Norge og Vest-Europa

03-12-15 9:00 | Om Nordea | Awards

Nordea har vunnet Bank of the Year-prisen for 2015 i konkurranse med de ledende vesteuropeiske bankene. Prisen deles ut av det Financial Times-eide finans- og banktidsskriftet The Banker.

Dette er andre gang Nordea kåres til beste bank i Vest-Europa. I år er Nordea i tillegg kåret til beste bank i Norge, Finland og Danmark.

- Gratulerer til alle i Nordea med det flotte resultatet i årets prisutdeling med prisen som årets bank i Vest-Europa og prisene som årets bank i både Danmark, Finland og Norge. Banken har hatt resultatvekst i en situasjon med synkende rente og sterkt fokus på digitalisering for å utvikle en kundeorientert bank for fremtiden - en fantastisk prestasjon, sier Brian Caplen.

Bank of the Year er verdens eldste og mest prestisjefylte bankpris.

- Jeg er stolt og glad for at vi vinner denne prisen. Det er et resultat av at vi har engasjerte medarbeidere som alltid fokuserer på å levere gode løsninger til kundene våre. Prisen viser at vi har en unik plattform for den endringsreisen Nordea skal gjennom de neste årene for å tilpasse seg nye kundebehov og digitalisering, sier Gunn Wærsted, administrerende direktør i Nordea i Norge.

De tre siste årene har prisen for Vest-Europa gått til henholdsvis Santander (2014), ING (2013) og Nordea (2012).

Nordea ble i november også kåret til best på private banking i Norden, Norge og Finland, les mer her.

Prisen:

• Vinneren av Bank of the Year-prisen velges ut på bakgrunn av en evaluering av flere forskjellige finansielle og forretningsmessige faktorer i landet eller regionen.
  • Over 500 forretningsbanker blir evaluert.
  • Fordi banksektoren i tidligere Øst-Europa og Vest-Europa befinner seg på svært forskjellige nivåer, kårer The Banker både årets bank i Øst/Sentral-Europa og årets bank i Vest-Europa. Sistnevnte omfatter størstedelen av de store, veletablerte internasjonale bankene.

The Banker:

• The Banker er verdens ledende bank- og finanstidsskrift med lesere i over 150 land.
  • The Banker eies av The Financial Times Group.