Fordobling i pensjonssparing på to år

03-02-15 13:20 | Pensjon og sparing

Nordmenn sparte dobbelt så mye til pensjon i 2014 som de gjorde i 2012.

Tall fra Nordeas pensjonsselskap, Nordea Liv, viser at nordmenn sparte 60 prosent mer i pensjonsprodukter i fjor enn i 2013. Fra 2012 har sparingen fordoblet seg.

- Mediefokus og bevisstgjøringen rundt pensjon har gjort at man ser en betydelig endring i nordmenns sparevaner, sier konserndirektør i Nordea, Randi Marjamaa.

- I tillegg er prisstrukturen vår gunstig for privatkunder, og kundene kan velge eget risikonivå. Vi tilbyr stadig mer fleksible pensjonsprodukter for at kundene skal kunne styre sparingen sin selv, som for eksempel pensjonskonto/fondskonto, sier konserndirektøren.

Lurer du på hva du vil få i pensjon? Prøv vår pensjonskalkulator her.

Trenger ikke gå i banken

Med lavere innskuddsrenter ser privatkundene seg om etter alternative spareformer.

- Hvordan man sparer til sine eldre dager er selvfølgelig helt individuelt. Vi ser også at Nordeas kunder sparer stadig mer i fond men dette er jo ikke nødvendigvis midler som er øremerket pensjon. Flere kunder ønsker å begynne med sparingen, og nettbaserte løsninger, som for eksempel nettmøter, gjør det enklere for mange å komme i gang. Et nettmøte er et rådgivningsmøte hvor du og rådgiver deler skjerm mens dere snakker på telefon, noe som gjør at du kan ha møtet fra der du er. Vi jobber stadig med våre elektroniske løsninger for å kunne imøtekomme enhver smak, sier Randi Marjamaa.

Her kan du se flere av våre råd om pensjon. Vi du starte sparingen, avtal møte med en rådgiver i dag.