Hvem skal utdanne ungdommen i økonomi?

Styret i Finans Norge møtte skolelever for å diskutere finansnæringens rolle i skolen.
13-03-15 13:24 | Karriere | Personlig økonomi

Hvem skal ta ansvar for at ungdommen vet hva penger er – er det foreldre, skolen eller er det næringslivet?

Sammen med resten av styret i Finans Norge stilte torsdag denne uken administrerende direktør i Nordea Norge, Gunn Wærsted, til diskusjon med et utvalg skoleelever for å høre deres tanker om dagens privatøkonomiopplæring i skolen.

7 av 10 foreldre mener at skolens opplæring i personlig økonomi er svært dårlig eller dårlig. Det viser en spørreundersøkelse gjort av TNS Gallup på oppdrag fra Finans Norge. Skoleelevene selv ønsker en forbedring fra i dag – en undersøkelse gjort for Nordea viser at mer enn halvparten av skoleungdom ønsker helst å lære om privatøkonomi på skolen. Sammen med Ungt Entreprenørskap underviser Nordea i privatøkonomi i skolen med tema Økonomi og karrierevalg.

I løpet av inneværende skoleår har Nordea undervist 73 skoleklasser i Økonomi og Karrierevalg, som utgjør 2.200 9.- og 10.-klassinger i Oslo og Akershus. Gunn Wærsted var selv en av de nesten 100 Nordea-ansatte som var ute som veiledere gjennom Ungt Entreprenørskap i september i fjor. Wærsted underviste en 10.-klasse ved Fyrstikkalleen skole på Helsfyr, og opplevde at mottakelsen blant elevene var god.

Følg kunnskapen

Etterspørselen av mer privatøkonomi på læreplanen er stor. Det er likevel flere veier til målet, mener Wærsted. – Et mer helhetlig fokus i skolene er absolutt ønskelig, sier Wærsted. – Likevel, at det er vi i det private næringslivet som sitter på kunnskapen og kompetansen er det jo ikke tvil om.  Og det er absolutt en rolle vi som bank ønsker å ha i samfunnet, å være det konkrete bindeleddet mellom utdanning og privat næringsliv. Det å være bevisst sine valg når det gjelder egen økonomi er jo det vi som rådgiverbank kan mye om, sier Wærsted.

Se Nordeas administrerende direktør Gunn Wærsted utdype hva hun mener om bankenes rolle i økonomiutdanningen av ungdom: