Lettere ferieshopping – få prisen i norske kroner gjennom mobilkameraet

23-03-15 19:56 | Digitalbanken | Personlig økonomi

Skal du på ferie til utlandet i påsken? Nå kan du enkelt sjekke prisen på det du kjøper i norske kroner og øre. Nordea lanserer en valutakalkulator hvor du kan peke med mobilkameraet på en prislapp og se hva prisen er i valgt valuta.

Nordea Next-appen for iPhone er en utvidet versjon av Nordeas mobilbank hvor kundene kan være med i utviklingen av nye tjenester. Nå får brukerne av Nordea Next en valutakalkulator som tar i bruk det siste innen mobilteknologi.

- Vi håper at valutakalkulatoren skal forenkle kundenes opphold i utlandet. Å koble informasjon om hva du ser på og hvor du er, med oppdatert valutainformasjon gjør at du kan peke mobilkameraet på en prislapp og øyeblikkelig få gjort om prisen til valgt valuta. Kalkulatoren virker til og med uten tilgang til internett. Vi er spent på å se hvordan den blir mottatt av Next-brukerne, sier Unni Strømstad, kommunikasjonssjef i Nordea.

Nordeakunde med iPhone?

Nye funksjoner hver måned

Nordea  har som mål å lansere  ny funksjonalitet for sine Nordea Next-brukere  hver måned, og vurderinger av hva dette skal være gjøres løpende. Strømstad kan avsløre at Nordea ser også på andre plattformer enn mobilen.

- Vi lanserer en Nordea Next-app til  Apple Watch når den lanseres i Norden i løpet av våren. Vi forventer at smartklokkemarkedet vil være i sterk vekst i 2015 og ønsker å teste om kundene vil ha bank også på klokken.

Next-brukere har siden lanseringen av Nordea Next i november fått tilgang til funksjonaliteter som  innlogging med fingeravtrykk, sjekke saldo uten å logge inn i mobilbanken (Quick Balance) og at telefonen tar bilde og registrerer hvor telefonen din er ved for mange feilinnlogginger (Login Guard).

Se hvordan valutakalkulatoren virker:

Mer om valutakalkulatoren i Nordea Next: