Bærekraftige fond øker mest

Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.
24-03-15 7:49 | Pensjon og sparing | Bærekraft

Nordmenn sparer stadig mer i fond, og det er de bærekraftige fondene som vokser mest.– Flere ser nå at ansvarlighet og lønnsomhet er to sider av samme sak, sier Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.

Lave renter øker interessen for fond. I Nordea, som allerede har en høyere andel fondssparing enn snittet i bransjen, opplever en veldig vekst. Antall spareavtaler er opp 30 prosent, og Nordea. Fondene har økt forvaltningskapitalen med 75 prosent i løpet av januar og februar i år mot samme periode i fjor.

– Myten om at ansvarlige investeringer er et nisjemarked står for fall. Det er gledelig å se at mange av våre kunder velger fond med fokus på bærekraft. Før var dette utelukkende profesjonelle investorer. Nå viser stadig flere privatpersoner interesse for disse fondene, forteller Hermansen.

Bærekraft – godt for lommeboka og miljøet

De bærekraftige fondene har også gitt god avkastning det siste året. Emerging Stars ble f.eks. kåret til beste fond i fremvoksende markeder av Dagens Industri i Sverige i januar. Nordea Stabile Aksjer Global Etisk er opp 50 prosent siste året.

– Stadig mer forskning og empiri viser ansvarlige investeringer er lønnsomt, både for kunden og samfunnet. Å investere med hjerte er godt for lommeboka. Myten om at ansvarlige investeringer handler om filantropi håper jeg vi er forbi, fortsetter Hermansen.

Forvaltningskapital, vekst og avkastning for Nordeas bærekraftige fond:

Bærekraftige fond per 28.02.15 3:2

For mer informasjon:

Johannes Stenwig, assisterende kommunikasjonssjef, tlf. 993 55 276,johannes.stenwig@nordea.no

Bærekraftige fond øker mest

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.

Nordea's re-domiciliation

Derfor foreslår vi flytting til bankunionen

Om Nordea

Nordeas styre foreslår for generalforsamlingen å flytte Nordeas hovedkontor og morselskap fra Sverige til bankunionen.

Det gir forretningsmessig mening å investere i kvinnelige ledere

Om Nordea Bærekraft

Kjønnsbalanse gis nå stadig større oppmerksomhet, og det er allment anerkjent at det er en viktig faktor for forretningsmessig suksess.