Bærekraftige fond øker mest

Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.
24-03-15 7:49 | Pensjon og sparing | Bærekraft

Nordmenn sparer stadig mer i fond, og det er de bærekraftige fondene som vokser mest.– Flere ser nå at ansvarlighet og lønnsomhet er to sider av samme sak, sier Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.

Lave renter øker interessen for fond. I Nordea, som allerede har en høyere andel fondssparing enn snittet i bransjen, opplever en veldig vekst. Antall spareavtaler er opp 30 prosent, og Nordea. Fondene har økt forvaltningskapitalen med 75 prosent i løpet av januar og februar i år mot samme periode i fjor.

– Myten om at ansvarlige investeringer er et nisjemarked står for fall. Det er gledelig å se at mange av våre kunder velger fond med fokus på bærekraft. Før var dette utelukkende profesjonelle investorer. Nå viser stadig flere privatpersoner interesse for disse fondene, forteller Hermansen.

Bærekraft – godt for lommeboka og miljøet

De bærekraftige fondene har også gitt god avkastning det siste året. Emerging Stars ble f.eks. kåret til beste fond i fremvoksende markeder av Dagens Industri i Sverige i januar. Nordea Stabile Aksjer Global Etisk er opp 50 prosent siste året.

– Stadig mer forskning og empiri viser ansvarlige investeringer er lønnsomt, både for kunden og samfunnet. Å investere med hjerte er godt for lommeboka. Myten om at ansvarlige investeringer handler om filantropi håper jeg vi er forbi, fortsetter Hermansen.

Forvaltningskapital, vekst og avkastning for Nordeas bærekraftige fond:

Bærekraftige fond per 28.02.15 3:2

For mer informasjon:

Johannes Stenwig, assisterende kommunikasjonssjef, tlf. 993 55 276,johannes.stenwig@nordea.no

Bærekraftige fond øker mest

Investing in fintechs to accelerate innnovation

Investerer i fintech for å sette fart i innovasjonen

Investeringer og marked Om Nordea

Nordea jobber kontinuerlig med å finne måter å få fart på innovasjonen på for å styrke tilbudet til kundene. Derfor har vi opprettet Nordea Ventures. Vi har...

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.