Bærekraftige fond øker mest

Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.
24-03-15 7:49 | Pensjon og sparing | Samfunnsansvar

Nordmenn sparer stadig mer i fond, og det er de bærekraftige fondene som vokser mest.– Flere ser nå at ansvarlighet og lønnsomhet er to sider av samme sak, sier Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.

Lave renter øker interessen for fond. I Nordea, som allerede har en høyere andel fondssparing enn snittet i bransjen, opplever en veldig vekst. Antall spareavtaler er opp 30 prosent, og Nordea. Fondene har økt forvaltningskapitalen med 75 prosent i løpet av januar og februar i år mot samme periode i fjor.

– Myten om at ansvarlige investeringer er et nisjemarked står for fall. Det er gledelig å se at mange av våre kunder velger fond med fokus på bærekraft. Før var dette utelukkende profesjonelle investorer. Nå viser stadig flere privatpersoner interesse for disse fondene, forteller Hermansen.

Bærekraft – godt for lommeboka og miljøet

De bærekraftige fondene har også gitt god avkastning det siste året. Emerging Stars ble f.eks. kåret til beste fond i fremvoksende markeder av Dagens Industri i Sverige i januar. Nordea Stabile Aksjer Global Etisk er opp 50 prosent siste året.

– Stadig mer forskning og empiri viser ansvarlige investeringer er lønnsomt, både for kunden og samfunnet. Å investere med hjerte er godt for lommeboka. Myten om at ansvarlige investeringer handler om filantropi håper jeg vi er forbi, fortsetter Hermansen.

Forvaltningskapital, vekst og avkastning for Nordeas bærekraftige fond:

Bærekraftige fond per 28.02.15 3:2

For mer informasjon:

Johannes Stenwig, assisterende kommunikasjonssjef, tlf. 993 55 276,johannes.stenwig@nordea.no

Bærekraftige fond øker mest

TheFactory fintech startups April 2017

Digipig og DigiStocks? Nordea følger nøye med på hva som skjer på fintech-fronten

Om Nordea Digitalbanken

Nordea deltar i fintech-huber og akselleratorer over hele Norden

Press Release Image showing Nordea logo

Et skritt nærmere aksjesparekonto

Investeringer og marked Aktuelt Pensjon og sparing

Finansdepartementet sendte forslag til forskrift om aksjesparekonto på høring i slutten av forrige uke. Høringsfristen er 12. mai i år.

Nordeas konsernsjef snakker om sitt forhold til kundene og om bærekraft

Om Nordea Samfunnsansvar

Nordeas konsernsjef Casper von Koskull beskriver seg selv som en lytter.

Nordea inngår partnerskap med gründerfabrikk

Aktuelt Digitalbanken

Nordea inngår samarbeid med norske TheFactory, fasilitator for oppstartsbedrifter innen tech, og deres akseleratorprogrammer, FintechFactory og InsurtechFact...