Markedssynet: Kappestrid mellom sentralbankene

13-04-15 10:52 | Investeringer og marked

Sterkere dollar, svakere fart i amerikansk økonomi, volatil oljepris og stadig flere støttende tiltak fra sentralbanker har preget markedet de siste ukene. Sterk dollar gir frykt for lavere selskapsinntjening i USA, og vi kan stå foran en inntjeningsresesjon i USA uten at økonomien er i resesjon.

Likevel, andre regioner tjener på situasjonen i USA, og sammen med støttende sentralbanker blir summen bedret økonomisk vekst og selskapsinntjening, noe som favoriserer aksjer. Til tross for et brokete regionalt bilde er den globale økonomiske veksten sterk nok til å løfte inntjeningen til selskapene, som er positivt for risikable aktiva. Dette får støtte fra lav oljepris, svakere valutaer (unntatt dollar) og støttende sentralbanker.

Selv om verdsettelsen i noen regioner er krevende, så er den ikke krevende globalt til tross for at vi nå er nær det langsiktige gjennomsnittet. Verdsettelsen gir ikke støtte ved sterk uro, men hindrer ikke videre oppgang. Følgelig viderefører vi vår overvekt i aksjer og undervekt renter i investeringsstrategien.

Ønsker du å lese hele rapporten med det månedlige markedssynet, last ned hele rapporten (pdf) her >

Hør seniorstrateg Ole Morten Nafstad forklare Markedssynet for april:

Hør spesiell markedskommentar om amerikansk økonomi og utfordringer: