Nordea Next på AppleWatch

17-04-15 13:51 | Digitalbanken

Nordea blir en av de første bankene i Norden som gir kunder tilgang til deres saldo og transaksjoner fra håndleddet. Nordea Next app vil væretilgjengelig i Apple store samtidig som de første klokkene kommer på markedet.

Les mer om Nordea Next her.

Apple har lansert at de første Apple Watch vil være tilgjengelig i butikker 24. april i USA og noen deler av Europa, og for Nordea Next brukere vil det finnes en app som gir tilgang til saldo og transaksjoner fra håndleddet.

Funksjoner på klokken

Det er tre elementer Nordea ønsker å prøve ut på klokken. Watch app vil gi brukeren tilgang til kontoer og transaksjoner og Glance vil gi brukeren et sanntidsbilde av informasjonen de sjekker hyppigst. I tillegg kan det bli sendt et varsel i form av et lett trykk på håndleddet på en bestemt hendelse, som for eksempel endring i balanse.

Utvikler digitale banktjenester sammen med kunder

Nordea ser at kundenes preferanser og teknologi utvikler seg raskt, og ønsker nå å vurdere kundenes tilbakemeldinger på å bruke «wearables» som en måte å utføre sine daglige banktjenester.

- Vi er inne i en digital revolusjon som endrer forretningsmodeller og kundeatferd. Mediebransjen, plateselskaper, kameraprodusenter og selv mobile næringer ser at sine tradisjonelle forretningsmodeller er i endring. Det gjelder også for banker. Digitaliseringen har allerede endret måten vi bruker og forholder oss til bankene, forteller kommunikasjonssjef i Nordea Norge, Unni Strømstad.

Nordea ønsker å gjøre banktjenester tilgjengelig for sine kunder når som helst.

- Apple Watch er en ny og interessant plattform som vi skal lære å mestre og ta fordeler av. Vi spiller på lag med våre Next brukere for å følge hvordan de bruker smartklokken – også for banktjenester, fortsetter Strømstad.

Nordea Next app for Apple Watch vil være tilgjengelig for Nordea kunder som har registrert som bruker i Nordea Next. For at appen skal fungere, må brukeren ha en iPhone (5 eller nyere), en iOS app og Apple Watch. Nordea Next er en utvidet versjon av Nordeas mobilbank, og engasjerer kunder til å vurdere markedspotensialet av utvalgte digitale tjenester mens de utfører sine daglige banktjenester.