Unge gir råd til unge

Nordea UNG - studentrådgivere for unge
12-05-15 12:28 | Personlig økonomi

Stadig flere unge har betalingsanmerkninger og kredittkortgjeld. Mange vet også lite om privatøkonomi før de skal kjøpe første bolig.Derfor har Nordea spesialrådgivere for unge kunder mellom 18 og 28 år.

I Nordea møtes de unge kundene av en studentrådgiver fra deres egen generasjon. Med en gjennomsnittsalder blant rådgivere på 24,4 år, møtes unge kunder av rådgivere som snakker deres språk og forstår deres behov. Flere av rådgiverne er fortsatt studenter selv.

- Ved å ha unge medarbeidere, er vi tilstede i studentmiljøene og kan lettere identifisere oss med livssituasjonen og behovene til de unge kundene våre, sier Martine Aarrestad, leder for Nordeas studentsatsing, Nordea UNG.

- Spør oss!

- De som fyller 18 år lurer gjerne på hvilke muligheter og banktjenester som åpner seg opp for dem når de blir myndige. Studenter ønsker å vite hvordan de kan få maksimalt ut av en stram studentøkonomi, og mange unge er nysgjerrige på hva som må til for å komme inn på boligmarkedet. Vi veileder og informerer med ett mål: å gjøre banktjenester så enkle og tilgjengelige som mulig, sier Martine Aarrestad.

Fem studentøkonomitips fra Nordea UNG:

1. MikroSpar. Ved å spare et lite beløp hver gang du trekker kortet kan du gjøre det mulig å kjøpe en flybillett til New York om noen måneder.
  2. Åpne flere brukskontoer. Det kan være enklere å holde oversikt over økonomien dersom du f.eks. har en egen matkonto og en regningskonto.
  3. Spis smart. Ta med lunsj og kaffe hjemmefra. Smør matpakke eller bruk gårsdagens middagsrester som lunsj. Bruker du 50 kroner daglig på lunsj, tilsvarer det 18 250 kroner i året!
  4. Jobb ved siden av studiene. Men husk Lånekassens grense på 162 000 kroner for 2015, slik at du ikke får avkortning i stipend og lån.
  5. Benytt deg av bankens mobiltjenester. Med Mobilbank og BankID på mobil har du banken med deg overalt, og det er lettere å få oversikt over den daglige økonomien.

For å gjøre rådgiving enda mer tilgjengelig, tilbyr teamet nå også nettmøter til de som ønsker litt ekstra rådgivning rundt temaene.

- Det blir nesten som å møte en rådgiver i banken, men alt skjer over videokonferanse og skjermdeling, forklarer Aarrestad.